
BSkyB and the 1991 World Student Games: the 
transformation of live sports television acquisition and 
coverage in the UK in the early 1990s

FENWICK, James <http://orcid.org/0000-0001-6330-0594>

Available from Sheffield Hallam University Research Archive (SHURA) at:

https://shura.shu.ac.uk/30302/

This document is the Published Version [VoR]

Citation:

FENWICK, James (2022). BSkyB and the 1991 World Student Games: the 
transformation of live sports television acquisition and coverage in the UK in the 
early 1990s. Television & New Media, 24 (3), 336-355. [Article] 

Copyright and re-use policy

See http://shura.shu.ac.uk/information.html

Sheffield Hallam University Research Archive
http://shura.shu.ac.uk

http://shura.shu.ac.uk/
http://shura.shu.ac.uk/information.html


https://doi.org/10.1177/15274764221110194

Television & New Media
﻿1–20

© The Author(s) 2022

Article reuse guidelines:
sagepub.com/journals-permissions 

DOI: 10.1177/15274764221110194
journals.sagepub.com/home/tvn

Article

BSkyB and the 1991 World 
Student Games: The 
Transformation of Live  
Sports Television Acquisition 
and Coverage in the UK in  
the Early 1990s

James Fenwick1

Abstract
In 1991, Sheffield was the host city for the XVI Summer Universiade, better known as 
the World Student Games (WSG). Studies of the 1991 WSG commonly assert that it 
received little to no television coverage. This article intervenes to demonstrate that 
the WSG did receive substantial television coverage on Sky Sports and across the 
ITV network. The article draws on new archival sources to provide perspectives on 
the negotiations and interactions between the WSG organizers and the broadcasters, 
focusing on BSkyB. The article serves as an instrumental case study on how newly 
available television archival collections can be used to reframe perspectives of 
television history. In particular, the article considers the early history of Sky Sports, 
its approach to sports acquisition, its relationship with public service broadcasters, 
and the impact of satellite television on live-sports coverage and a rapidly changing 
media landscape in the UK in the early 1990s.

Keywords
Sky Sports, BSkyB, satellite television, British television history, television archives, 
regional television

1Sheffield Hallam University, UK

Corresponding Author:
James Fenwick, Department of Media Arts and Communication, Sheffield Hallam University, Cantor 
Building, Howard Street, Sheffield, S1 1WB, UK. 
Email: j.fenwick@shu.ac.uk

1110194 TVNXXX10.1177/15274764221110194Television & New MediaFenwick
research-article2022

https://us.sagepub.com/en-us/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/tvn
mailto:j.fenwick@shu.ac.uk
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F15274764221110194&domain=pdf&date_stamp=2022-07-11


2	 Television & New Media 00(0)

To aid the reader, a table of key acronyms, names, and affiliations has been provided 
in Table 2 at the end of the article. 

The 1991 World Student Games (officially known as the XVI Summer Universiade 
and henceforth referred to as the WSG) was hosted by the northern British city of 
Sheffield. The WSG are a biennial multi-sport event for university athletes from across 
the world, organized by the International University Sports Federation. The Sheffield 
City Council (SCC) envisaged that the WSG would further the city’s ongoing urban 
renewal after the collapse of its decades-long dominant steel industry in the 1980s, 
promoting the city to national and international investors and tourists through the per-
ceived widespread television coverage it would receive. The television rights to the 
WSG were owned by the SCC as hosts of the event, which aimed to sell them to the 
UK’s national terrestrial broadcasters—the BBC, ITV, and Channel 4—and to major 
overseas media broadcasters.

The 1991 WSG have been an object of ongoing scholarly interest, primarily for the 
way in which they impacted on, and intersected with, Sheffield’s urban renewal. The 
steel industry had dominated Sheffield’s economic, cultural, and social life for over a 
century, particularly bulk steel manufacture that stretched from the city center out to the 
city’s East End and the Lower Don Valley, the area in which most of the WSG would take 
place in newly built sport venues (Corker and Fenwick Forthcoming). Sheffield’s iden-
tity was entirely centered on its steel industry, with an established global brand via moni-
kers such as “Made in Sheffield.” By the start of the 1970s, the city had near full 
employment, but by the end of the decade there was a steady decline of the steel industry 
and of the availability of jobs. The rapid deindustrialization of Sheffield intensified 
throughout the early-to-mid 1980s, as the steel industry moved overseas. Unemployment 
gripped Sheffield, with the loss of approximately 59,000 jobs between 1978 and 1984, 
and by the end of the 1980s it was estimated that 77 steel plants had closed in the city 
(Fenwick 2021, 841). The closure of these plants—massive factories that dominated the 
skyline and the landscape of the city’s East End—left swathes of empty land as the factories 
were demolished or left as derelict ruins. The SCC was faced with an economic and social 
crisis: how to regenerate the city following the collapse of an industry that had defined it 
and how to renew the landscape that had once been dominated by that industry.

The SCC primarily turned to the cultural industries as a means of regenerating 
Sheffield’s economy in the immediate wake of the steel industry’s collapse. The cul-
tural industries were broadly defined in a research report commissioned by the SCC 
as encompassing the arts, music, film, media and broadcasting, and sports (Harvey 
1988, 26). New cultural sites were built, such as The Leadmill, a community arts and 
music venue that was intended to provide “an accessible leisure space for the eco-
nomically and socially marginalized” (Kenny 2019, 557). The SCC also designated 
an area of the city center as the Cultural Industries Quarter, with the aim of growing 
creative businesses and attracting middle-class, university educated professionals to 
relocate to the city (Fenwick 2022, 12). Extensive rebuilding took place across the 
city center and in the East End of the city, including a new retail shopping mall, 
Meadowhall, with the intention of redeveloping the city as an attractive place to not 
only visit or work, but to live.



Fenwick	 3

The SCC turned to the cultural industries with the hope that they would lead to an 
economic recovery in Sheffield through business investment, tourism, and the relo-
cation of a new professional class. And the WSG presented the SCC with an ideal 
opportunity—at least it was hoped—to promote Sheffield’s urban regeneration. The 
new cultural and sporting venues that were being built for the WSG—built on the sites 
that had previously been dominated by the steel factories—would be showcased, dem-
onstrating to the world the city’s newfound confidence and identity; a city that was 
global, forward thinking, vibrant, and creative—a city reborn (Corker and Fenwick 
forthcoming). The WSG, and the SCC’s desire for national and international television 
coverage of the WSG, must be seen in this context: a northern, post-industrial British 
city that was searching for a new identity and a new industrial base.

Academic research on the WSG has primarily focused on the economic failure of 
the WSG and the legacy on the public finances of Sheffield (Dobson 2000; Foley 
1991; Gratton et al. 2005; Henry and Paramio-Salcines 1999; Roche 1994). The 
SCC struggled to find the appropriate private sponsorship and funding for the games 
and therefore had to pay for much of the building work and logistical expense 
through loans, the Sheffield council taxpayer, and government and Sports Council 
grants. New venues built for the WSG included the Ponds Forge International Sports 
Centre (based in the city center) and the Sheffield Arena and Don Valley Stadium in 
the East End of the city (the latter was demolished in 2013 due to the SCC’s inability 
to carry on funding it), costing over £147 million. The SCC agreed to pay back the 
loans for these buildings, with interest, over twenty-two years, which subsequently 
impacted on its ability to fund other basic services in the city (“World Student 
Games” 1991, 31). The repayment period was later reduced to ten years, with the 
SCC paying over £20 million per year of debt (Dobson 2000, 63). The economic 
legacy of the WSG was therefore costly to the SCC and to Sheffield’s citizens. The 
costs of the WSG were revealed, and heavily criticized, in the build-up to the games 
(Dobson 2000, 59–60) and the Labour Party, which ran the SCC and had forged 
ahead with the strategy to host the WSG, was singled out for its “incompetence and 
politicking” (Dobson 2000, 60).

Given this context, the stakes were high for the SCC and the Labour party to stage 
a successful WSG. They had to prove that the WSG was worth the cost to the Sheffield 
taxpayer by having extensive national and international media and television cover-
age: major broadcasting deals became of the utmost importance to the SCC. As Rodda 
(1989) noted in the Guardian in 1989, the SCC aimed to secure major sponsorship and 
broadcast deals to ensure “world-wide exposure” (p. 18). But even though television 
became such an integral part of the SCC’s strategy, relatively little attention has been 
given to the broadcasting of the WSG. Most academic studies of the WSG have over-
looked the issue of television rights and how they came to dominate the organization 
of the event. Nigel Dobson, for example, briefly states that,

Although a deal was secured with Channel 4 and regional television to screen highlights 
of the Games, unfortunately for city leaders and the event organisers, the event got little 
national or international media coverage. (Dobson 2000, 58)



4	 Television & New Media 00(0)

Scholarly oversight of the television rights is in part a result of negative press coverage 
at the time, which suggested the WSG was receiving little television coverage. 
Matthew Engel, in the Guardian, suggested the event was a “disaster” (Engel 1991, 
16). And in December 1990, just seven months before the start of the games, Granada 
Television’s World in Action series broadcast the documentary 20 Years Hard Labor, 
which criticized the organization of the WSG. The documentary noted that previous 
WSGs in other countries largely relied on state-financing, whereas the SCC was being 
expected to rely on sponsorship, which would only be forthcoming should the games 
receive considerable national television coverage. Hugh Herbert, reviewing the World 
in Action documentary, said that “Neither the BBC nor ITV companies showed any 
interest in televising games that may be big draws in other countries but here, as one 
unkind smile put it, looks like school sports for adults” (Herbert 1990, 25). The “other 
countries” to which Herbert refers were primarily in the former Soviet Union.

The lack of analysis of the television rights is also due to a lack of available archival 
evidence. However, thirty years on from the WSG, new archival records are now 
available in the Sheffield Archives. These records span 1989 to 1991 and include cor-
respondence, contracts, notes, reports, minutes, and television schedules. The archival 
documents show how the SCC was interacting with all forms of broadcasting in the 
UK at that time, from new television media such as satellite (Sky Television), to public 
service broadcasters (BBC), to regional television (Yorkshire Television), to the wider 
ITV network, and indeed secured contracts to broadcast the WSG with all these televi-
sion broadcasters. Drawing on these documents, this article will set out to provide 
evidence that the WSG did in fact receive considerable national television coverage 
and that television rights were at the heart of the SCC’s strategy for the games. By 
undertaking archival research, the article will investigate how archival documents can 
reframe scholarly understanding not only of a significant cultural sporting event—the 
WSG—but also television history. The archival documents will be examined for 
insights into a new broadcasting medium—satellite television—and new media busi-
nesses—BSkyB. The article will consider what the archival documents reveal about 
BSkyB and how it was transforming the acquisition and broadcasting of live sports 
events, with a focus on the early history of Sky Sports (BSkyB’s sports channel), its 
approach to sports acquisition, the politics and tensions between BSkyB and rival 
media companies, and the SCC’s relationship with BSkyB.

An examination of the WSG television rights and the negotiations that took place 
between the SCC and BSkyB serves as an insightful case study on the rapidly trans-
forming media landscape in the UK at that time. The SCC’s hopes for extensive televi-
sion coverage converged with the emergent battle for satellite television subscribers, 
climaxing with the merger of British Satellite Broadcasting (BSB) and Sky Television 
in 1991 to form BSkyB. The impact of the merger on sports coverage in the UK and 
on the television rights to numerous sporting events would be substantial, not least on 
football with the creation of the Premier League in 1992; the television rights to the 
latter were bought by BSkyB, significantly contributing to the company’s rapid growth 
throughout the 1990s (Horsman 1998, 92–105). Live sports provided the means by 



Fenwick	 5

which satellite television expanded and, as such, a deal with BSkyB would be crucial 
to the SCC’s plans for the WSG.

The WSG also coincided with the advent of the 1990 Broadcasting Act, imple-
mented by the Conservative government of Margaret Thatcher. The Act allowed for, 
among other things, a new ITV franchising system, in which all ITV franchises would 
be put out to competitive tender and the ITV companies allowed to merge (Goodwin 
1998, 109–116). The Act encouraged media deregulation and gave Rupert Murdoch—
then the Chairman and CEO of News Corporation Limited, which owned numerous 
British newspapers and had a controlling stake of Sky Television—an advantage over 
his competitors by exempting Sky from new rules preventing national newspaper 
owners having more than a 20 percent stake in television companies on the basis that 
Sky was not a UK service. These changes to the British television landscape coalesced 
with the SCC’s planning of the WSG and presented a myriad of opportunities and 
challenges in terms of securing television coverage.

The Television Opportunity

Sheffield was chosen as the host for the WSG in November 1987. In the summer of 
1989, the SCC commissioned a report to evaluate the television potential of the WSG. 
The report’s authors, consisting of three ex-BBC personnel, concluded that, “Generating 
television coverage for Universiade 91 is possibly the key requirement in securing suc-
cessful support for the games from outside commercial companies” (“Television 
Analysis for the World Student Games” 1989). Generating television coverage was also 
vital to the wider plans to mediate Sheffield’s new identity, and new buildings and ven-
ues, to businesses, investors, and tourists (DEED 1990, 3). The report stated that televi-
sion coverage would cost at least £1,000,000 and concluded that neither the BBC nor 
ITV would agree to act as host broadcasters for the WSG (“Television Analysis for the 
World Student Games” 1989). The BBC and ITV believed the WSG lacked national 
audience appeal (DEED 1990, 39)—after all, the primary audience for the WSG was 
based in former Eastern Bloc countries or were students attending the games meaning 
that the SCC was always going to struggle to convince national broadcasters of the 
significance of the WSG to the wider British public. At best, the BBC and Channel 4 
would likely agree to pre-packaged content provided by another host broadcaster or an 
independent production company. Considering this, the evaluation team suggested two 
potential routes available to the SCC.

The first recommendation was that the SCC form its own production company 
called Universiade 91 TV. The company would generate a television signal, providing 
a live feed of the event, and produce highlight programs that would be sold to the main 
UK public service broadcasters and to international television companies. For this 
strategy to work, Universiade 91 TV would have to attend television sales conferences 
between 1989 and 1991, such as the MIPTV Media Market and the MIPCOM 
International Market of Communications Programs, both held in Cannes, to “show 
programme controllers and sports editors our various packages, both sports and cul-
tural” (“Television Analysis for the World Student Games” 1989). The report stated 



6	 Television & New Media 00(0)

that sponsorship would eventually fund the costs of setting up the independent in-
house company and argued that establishing that company had the advantage of not 
being exclusively contracted to any one distributor or television organization, enabling 
them to “maximise on our sales” (“Television Analysis for the World Student Games” 
1989). But the recommendation of an in-house television company was never really an 
option given that Sheffield suffered from a lack of media infrastructure (Fenwick 
2021, 841–842). A WSG impact report noted, “Sheffield is the largest city in England 
without any TV networked production capacity” (DEED 1990, 39). The city only had 
a Yorkshire Television (YTV) Calendar South studio, which was land-linked to YTV’s 
Leeds headquarters. There were notable independent film producers and independent 
television companies in the city (Televideo Production, which produced coverage of 
football league matches, Gogglebox Productions, which produced promotional videos 
for the SCC, and Sheffield Independent Film). But none of these local companies had 
the capacity or resources to act as the host broadcaster.

The second recommendation urged the SCC to consider the emerging potential of 
satellite television. The report stated:

Whilst Sky, Super Channel and BSB (by 1991) are not showing enormous audiences at 
present, it is certainly possible that they will have a good audience where sport is 
concerned and will be looking for 12-14 hours per day. The World Student Games is the 
ideal type of programming to fill their schedules. (“Television Analysis for the World 
Student Games” 1989)

The expansion of satellite television in the UK (and Western Europe) by the end of the 
1980s had been substantial. In 1982, Satellite Television became the first satellite 
channel transmitted across Europe, targeted at cable systems (Goodfriend 2013, chap. 
5). The company was bought out by Rupert Murdoch’s News International in 1983 and 
renamed the Sky Channel. It broadcast a mix of family entertainment, drama, films, 
and sports and was funded solely through advertising. By 1988, Murdoch announced 
the launch of Sky Television in the UK, a multi-package satellite offer, which con-
sisted of Sky Channel (to be renamed Sky One), Sky News, Sky Movies, and Eurosport 
(Holden 1998, 208). The package officially began broadcasting in 1989.

In competition with Murdoch’s Sky Television was British Satellite Broadcasting 
(BSB), a consortium that was awarded a direct-broadcast satellite license by the 
Independent Broadcasting Authority in December 1986 (Horsman 1998, 35–37). 
Initially consisting of Anglia Television, Granada Group, Pearson, Amstrad Consumer 
Electronics, and the Virgin Group (the latter two would later withdraw), BSB offered 
a five-channel package consisting of The Movie Channel, Now, Galaxy, The Sports 
Channel, and The Power Station, which went on air in 1990 (Bonner and Aston 2003, 
432–433).

BSB and Sky Television were the two main satellite companies aiming to dominate 
the UK market and both were engaged in a costly battle for subscribers to their respec-
tive packages between 1988 and 1991. BSB and Sky aimed to entice customers 
through the offer of exclusive movies and sports. Both companies signed up most 



Fenwick	 7

Hollywood studios to supply their film channels with content, at a cost of £1.2 billion 
over five years (Horsman 1998, 85). And both companies also secured the rights to a 
range of live sports events, including test cricket, grand slam tennis, and some minor 
football matches. By the end of 1990, BSB’s The Sports Channel and Sky’s Eurosport 
were broadcasting several 1000 hours of sport per year (Vaughan 1990, 10).

The emergence of satellite television and the aggressive competition between BSB 
and Sky Television needs to be framed within the context of the UK political situation 
in the 1980s and early 1990s and Thatcherite free market ideology. Margaret Thatcher, 
prime minister of the UK between 1979 and 1990, and her Conservative government 
pursued free-market policies designed to reduce “public ownership and expenditure” 
(Hodgson 2009, 149). This included privatizing swathes of publicly owned companies 
and assets throughout the 1980s, including Cable and Wireless, British Telecom, British 
Aerospace, British Airways, British Gas, British Petroleum, and British Steel. 
Thatcherism aimed to balance government spending, control the labor movement and 
diminish the power of trade unions, introduce greater competition in business, deregu-
late the financial markets, and to break up monopolies. These ideas had been formed by 
the Centre for Policy Studies and “New Right” conservative politicians such as Keith 
Joseph. What Thatcherite free market ideology stressed was individualism, individual 
freedom, and responsibility, with Thatcher herself believing that free markets and com-
petition created “robust, self-sufficient, and moral citizens” (Berlinski 2008, 115).

Thatcherite free market ideology was soon applied to British television. Since the 
1950s, the UK television landscape had been dominated by the BBC-ITV “duopoly,” 
(Goodwin 1998, 13–16). To Thatcher and the Conservative party, the BBC and ITV 
represented, through their public service remit, the values of the paternalistic post-war 
consensus. Thatcher, in reference to the trade union movements that still dominated 
the television industry and the ITV companies, is reputed to have said that ITV was the 
“last bastion of restrictive [trade union] practices” and her Conservative government 
was fixated on breaking up this broadcasting “duopoly” (Bonner and Aston 1998, 
149). Conservative attempts at introducing Thatcherite free-market ideology into 
British television included the establishment of a fourth channel, Channel 4, in 1982 
that would allow independent producers and production companies to create program-
ming and that would instigate a new class of entrepreneurial television makers. One of 
Thatcher’s final acts as prime minister was the introduction of the 1990 Broadcasting 
Act, which allowed for the auctioning off of the ITV network’s sixteen franchise com-
panies to the highest bidder and paved the way for the privatization of Channel 4 by 
forcing it to sell its own advertising time (in April 2022, the Conservative government 
of Boris Johnson announced plans to begin the privatization of Channel 4).

Thatcherite free market ideology underpinned the development of satellite in the 
1980s and 1990s. Favor was given to Murdoch’s Sky Television by the Conservatives 
for the way it “symbolized a new social formation, which involved the relationship of 
consumers in new class formations to multinational corporations” (King 1998, 285). 
Sky Television would eventually monopolize satellite broadcasting in the UK when it 
merged with BSB in 1991. However, the merger was not referred by the government 
to the Monopolies and Mergers Commission, despite Murdoch being in breach of 



8	 Television & New Media 00(0)

ownership rules; News International had a controlling 50 percent stake in BSkyB and 
had ownership of several newspaper titles in the country, including The Sun, News of 
the World, The Times, and The Sunday Times (King 1998, 284). Sky Television was 
promoted as offering consumers greater choice and as a free-market revolution of 
broadcasting. Yet, despite the central tenet of Thatcherite free-market ideology being 
competition and the breaking up of monopolies, Sky became an effective broadcasting 
monopoly following its merger with BSB. Failure to refer the merger facilitated the 
rapid growth of Sky throughout the 1990s and exposed the hypocrisy of Thatcherite 
ideology: her own fixation, and that of the Conservative party, was arguably more on 
the destruction of the BBC-ITV duopoly than it was on promoting competition in 
British broadcasting.

Sky’s business model was underpinned by audience subscription. And while only 
one in fifteen households in the UK had bought a satellite dish by the end of 1990 
(Horsman 1998, 231), subscription emerged as the third key means of funding televi-
sion broadcasting in the UK alongside the television license fee (which funded the 
BBC) and advertising by the mid-1990s. By 1995 to 1996, the license fee had raised 
£1,820 million, whereas commercial television broadcasters generated a revenue of 
£4,164 million, of which £1,045 million was raised from subscription (Goodwin 1998, 
157). By the mid-1990s, “subscription was the most rapidly growing of the three major 
television revenue streams,” contributing to the disruption of the long-standing public 
service broadcasting post-war consensus (Goodwin 1998).

Sky’s main offer to subscribers was film and sports, content that had previously 
been offered by public service broadcasters. The BBC and ITV had long shared sport-
ing coverage as part of the National Events Agreement (Bonner and Aston 1998, 108). 
But the costs of television contracts for sports was increasing by the end of the 1980s 
and Sky, recognizing that it needed to buy up sports content for its channels, drove up 
the bids for exclusive sports rights (Crisell 2002, 258; Goodwin 1998, 157). Sky was 
“siphoning off” sports content from the BBC and ITV duopoly and then offering it to 
consumers at a much higher subscription cost than the license fee (Goodwin 1998, 
157). Sky’s business strategy was to acquire as much sports content as possible to fill 
the schedules of its channels as quickly as possible. For example, it acquired World 
Wrestling Federation (WWF) weekly matches in 1988 because it was regular pro-
gramming that was broadcast for three hours at a time, followed by repeats. It was 
within this context that the SCC was presented with an opportunity to exploit (or be 
exploited by) new satellite technology to ensure television coverage of the WSG and 
provide satellite broadcasters with exactly the kind of unique content they needed to 
attract ever more subscribers.

Initial Deals with BSB and BSkyB

Ray Gridley was the Director of Administration of the WSG and the individual most 
intimately involved in the television rights negotiations. He was a long-standing senior 
administrator within the SCC, having previously worked as the council’s Director of 
Housing. His primary aim, influenced by senior political figures in the council, was to 



Fenwick	 9

secure a deal with the BBC (Gordon 1990). The initial strategy was to contract a 
national independent television company to act as the host broadcaster through a ten-
dering process. The chosen company would then produce content that could be broad-
cast by the BBC. The sports agency CPMA, run by Alan Callan, was hired by the SCC 
to act as the “sole and exclusive commercial representatives to the games” (Callan 
1990). CPMA was expected to fully exploit the television rights for the WSG both 
nationally and internationally and to contract relevant television production compa-
nies and distributors.

A range of independent sports television production companies were considered by 
the SCC in November 1989: Trans World International, Cheerleader Productions, 
Sunset and Vine, Chrysalis News and Sport, Television Sport and Leisure (TSL), and 
Grand Slam Sports. The latter two were given the greatest consideration. TSL was 
founded by producer Mike Murphy and had specialized in coverage of cycling and 
badminton for Channel 4. TSL had also secured rights to cover the 1991 Rugby World 
Cup. Grand Slam Sports was one of the UK’s largest independent sports television 
producers at that time, producing sports news reports for Channel 4 and having cov-
ered major global sporting events, including the Olympics, the FIFA World Cup, the 
European Football Championships, and the past three World Student Games for over-
seas broadcasters. On this basis, Grand Slam Sports was chosen in February 1990 to 
serve as the host broadcaster of the WSG and allocated a budget of £1.5 million 
(Wilmot 1990). This initial strategy was costly to the SCC though and depended 
almost exclusively on obtaining extensive sponsorship deals. But sponsorship deals 
were not forthcoming without the attachment of a notable national broadcaster like the 
BBC or Channel 4, which the games organizers had still not secured.

By summer 1990, despite the plans initiated with Grand Slam Sports, Ray Gridley 
was still searching for a deal with a major national television broadcaster. On 7th June 
1990, Gridley received a phone call from Bob Hunter, managing director of British 
Satellite Broadcasting’s (BSB) The Sports Channel, requesting a confidential conver-
sation about being appointed the host broadcaster of the WSG. BSB had launched its 
satellite package just three months previously and was now searching for unique con-
tent. Hunter described the WSG as being “just up our street” (Hunter 1990a). The 
Sports Channel broadcast an eclectic mix of live sporting events from across the USA 
and Europe, though primarily showing British sports that had previously received little 
media coverage, including rugby league and Scottish football (Corrigan 1990, 27). 
BSB also negotiated a five-year deal with the BBC and the Football Association in 
early 1990 for coverage of FA Cup matches and England’s international home football 
games (Smith 1990, 2).

A week after the initial phone call, Gridley met with BSB’s Roger Moody to talk 
about a “possible co-operation between our two organisations” (Moody 1990a). 
Moody had previously worked as the BBC’s sports contract manager for twenty 
years (Corrigan 1990, 27). He joined BSB in June 1990 as the company’s Head of 
Sports responsible for rights acquisitions. Moody proposed that BSB become the 
WSG host broadcaster, with the technical coverage provided by its preferred inde-
pendent production company, TSL. Gridley, keen to secure BSB, particularly given 



10	 Television & New Media 00(0)

the company was prepared to provide full live coverage of the WSG, agreed to aban-
don the deal with Grand Slam Sports (Gridley 1990a).

CPMA, in co-ordination with Gridley, put forward a twelve-point draft agreement 
to BSB on 2nd July 1990. The agreement provided BSB with exclusive satellite rights 
to the WSG in the UK and Northern Ireland, with CPMA agreeing to oversee the 
remaining terrestrial and other broadcast rights nationally and internationally (Gridley 
1990b). BSB would commission an independent production company to manage the 
production and technical requirements of the coverage, though CPMA would retain 
right of approval. Through the appointed independent production company, BSB 
would provide a broadcast signal to which CPMA would have access to fulfill deals 
with other third-party broadcasters. As part of the agreement, BSB was prepared to 
commit a budget of £2 million to the production. Gridley and CPMA also secured 
BSB’s agreement to, “offer an extensive afternoon broadcast each day of the Games 
with your evening programme being broadcast from 8pm to 10pm as ‘The main 
event’” (Gridley 1990b). CPMA would run the sponsorship and marketing plans, but 
with input and assistance from BSB. BSB would receive 20 percent on the first £3 
million of any income generated from the production and sponsorship and 7.5 percent 
on any income after that. And, finally, the CPMA retained all rights to any official film 
or videos produced after the WSG, “which may include material created under this 
agreement and such material including commentaries shall be made available to 
CPMA at no charge other than for technical material cost” (Gridley 1990b). BSB con-
tracted TSL to provide a broadcast signal and to produce a daily highlights package 
and a week in review program, all financed by BSB.

The draft agreement was written in favor of the WSG and the SCC. Gridley, per-
haps somewhat naively, argued that the “simpler” the agreement “the better” (Gridley 
1990b). As he noted in the conclusion to the agreement: “There are probably many 
things a lawyer would recommend both of us define [.  .  .] much depends on mutual 
good will. [.  .  .] The time has come when we must get on with the work in hand” 
(Gridley 1990b). The initial agreement with BSB was signed by both parties on 24th 
July 1990 (Hunter 1990b). But Gridley was overlooking how the new satellite compa-
nies were ruthless at sports acquisition. If he thought the agreement would be simple, 
then he was completely wrong. It would take another year before an agreement would 
be settled for the satellite television coverage of the WSG. In November 1990, it was 
announced that BSB had merged with Sky Television to form BSkyB. The status of the 
WSG television deal was now uncertain. The merger involved Sky selling off its 
Eurosport channel and renaming The Sports Channel as Sky Sports. Bob Hunter was 
fired as the managing director of the channel and David Hill was appointed as the 
Head of Sky Sports, with Roger Moody as his deputy. Described in the press as one of 
the world’s most “influential” and “innovative” sports broadcasting executives, Hill 
was hired by Rupert Murdoch from Australia’s Channel Nine to work at Sky Television 
in 1988 (Hill 2005, 30). He was instrumental in the founding of Eurosport and Sky 
Sports and later became the president of Fox Sports.

Gridley wanted re-assurance from Moody that the original agreement remained 
unchanged despite the merger (Gridley 1990c). Publicly, BSkyB agreed that it would 



Fenwick	 11

continue as the host broadcaster of the WSG and described the games in a press release 
as “by far the most important multi-sport event in the world [in 1991]” (Press Release 
n.d.). Privately, however, David Hill forced Gridley into a renegotiation. As Gridley 
confided to Alan Callan at CPMA, “Dave Hill responded in an attempt at bull dozing 
me into a cheap & nasty deal. I stood my ground” (Gridley 1990d). Hill described the 
original agreement with BSB as “totally inadequate” as it did not deal with fundamental 
issues of concern to BSkyB and said that it was “unenforceable” (Hill 1990). The key 
problem with the agreement was the lack of clarity around the copyright ownership of 
the television signal that BSkyB would use as host broadcaster. Hill claimed the agree-
ment was “defective” in that it assumed WSG retained rights over every aspect of the 
television coverage (Hill 1990). As a result, he requested that renegotiations commence 
at once. Gridley agreed, bringing in lawyers from both CPMA and the SCC to advise.

BSkyB was also applying pressure to TSL over the production budget and attempt-
ing to cut the overall coverage of the WSG. As Gridley told Alan Callan, “I would 
expect nothing else from a man with David Hill’s reputation” (Gridley n.d.). By 
January 1991, TSL was reporting to Gridley that BSkyB intended to reduce its budget 
commitment by 50 percent to £1 million, but wished to receive the same amount of 
live and highlight broadcast time (120 hours) (Robery 1991). The budget cut would 
lead to TSL having to reduce its number of outside broadcast units, which in turn 
would mean it could not provide live coverage of football, hockey, tennis, fencing, or 
waterpolo (Robery 1991). The highlights programs would only provide goals-only 
coverage. As TSL concluded, “Sky’s programme content is therefore likely to be rather 
‘thin’ on some days. The knock on effect for sponsors exposure time is potentially of 
greater concern” (Robery 1991). CPMA urged Gridley to be “firm and bullish with 
Sky,” given the attempts to frustrate the original contract (Snellgrove 1991a). Gridley’s 
response to Hill was to suggest that the original contract was only inadequate “insofar 
as it is not unduly weighted in your favour” (Gridley 1991a). Gridley re-emphasized 
that all rights, including television, resided with the SCC and CPMA regardless and 
concluded that, “All negotiations in that respect were concluded some time ago and 
whilst I will always listen and help if I can, the aggressive way in which you have 
approached what you perceive as problems helps no one” (Gridley 1991a). The latter 
point was something Alan Callan agreed with, telling David Hill in a letter at the end 
of January 1991 that, “I find your correspondence obstructive, tedious and insulting. 
[.  .  .] I hope to get back to a spirit of mutual commitment and goodwill. Something 
that has been missing from the day Sky bought BSB” (Callan 1991a). However, the 
renegotiated agreement now required the SCC to pay £311,000 to BSkyB. In return, 
BSkyB would allow all “commentary, expert opinion, and interviews” that were pro-
duced as part of Sky Sports content to be cleared for onward sale and exploitation by 
the SCC (Higton 1991a).

Hill’s interventions soured the relationship between the WSG and BSkyB. A dis-
trust can be detected across the correspondence between December 1990 and July 
1991, with frequent disparaging remarks being made by David Hill and Roger Moody 
to Ray Gridley and Alan Callan and vice versa. It was hardly the basis on which to 
build a mutually agreeable partnership.



12	 Television & New Media 00(0)

Deals with Public Service Broadcasters

Throughout 1991, as renegotiations continued with BSkyB, Gridley maintained the 
view that a terrestrial public service broadcaster was preferable as a broadcaster of the 
WSG. It was a view that was obvious to BSkyB, with Roger Moody arguing just days 
before the WSG in July 1991 that “I have repeatedly stated to you I am amazed that 
the attitude toward us as host broadcaster seems to be of secondary importance com-
pared to the broadcasting arrangements made elsewhere” (Moody 1991a).

On 31st December 1990, Gridley was approached by Yorkshire Television (YTV). 
The company was planning its summer 1991 regional schedule and wished to include 
coverage of the WSG. David Lowen, YTV’s Head of Features, wrote to Gridley 
requesting permission to produce a minimum of three 30-minute programs summariz-
ing the sports taking place (Lowen 1990). There is no archival evidence that Gridley 
responded to Lowen. Instead, Gridley wrote to Thames Television and the BBC in 
April 1991 to offer the exclusive terrestrial broadcast rights to the WSG, indicating 
how he still hoped to secure substantial national coverage from the BBC-ITV duopoly 
(Gridley 1991b, 1991c).

The BBC steadfastly refused to take on coverage of the WSG as it did not consider 
the event to be “sufficiently prestigious” compared to other live sports events in July 
1991, not least The Championships (Wimbledon), the cricket Test Match series 
between England and the West Indies, and Formula 1 racing (Gridley 1991d). But 
Gridley persisted in asking the BBC to commit to providing some form of television 
coverage. He suggested that the Grandstand (BBC 1958–2007) sports program cover 
the WSG in its bulletins. Grandstand had become the country’s leading sports pro-
gram. Broadcasting on Saturday afternoons, Grandstand was, “prominent within a 
new leisure weekend: it was devised to give sports enthusiasts ‘a complete picture of 
the day’s news in sport’” (Briggs 1995, 199). Gridley specifically wanted two 30-min-
ute slots on Grandstand. John Rowlinson, Deputy Head of BBC Sport, responded that, 
“our sports programs will treat [the WSG] as they would any other sporting festival i.e. 
on a strict editorial basis” (Rowlinson 1991). But the WSG never received any airtime 
on Grandstand due to a combination of the BBC having contractual obligations with 
other sports, creating a tight schedule in July 1991, as well as restrictions imposed on 
the WSG by BSkyB, which insisted that it retain an exclusive window on the games. 
It could not allow any highlights to be shown on Grandstand prior to 3.30pm on a 
Sunday (Higton 1991b). BBC coverage was thereby confined to BBC Radio Sheffield 
and the BBC’s regional news program in Yorkshire, Look North (1968–).

In contrast, a proposed agreement was forwarded to Gridley by YTV in mid-May 
1991 that included a cash contribution to the WSG of £105,000 (Agreement with YTV 
1991). In return, the WSG accepted YTV as a main sponsor of the event (YTV Offer 
n.d). YTV also had to be provided, via TSL, with eleven one-hour daily highlights 
programs that would be credited as “A TSL/WSG Production for YTV” (Agreement 
with YTV 1991). YTV would broadcast the programs, presented by Nick Powell (who 
later joined Sky Sports as a presenter in 1996), after 10pm on 15th to 21st July 1991, 
after 10.15pm on 22nd July, after 11.15pm on 23rd and 24th July, and after 7pm on 



Fenwick	 13

25th July. The broadcasting times were again restricted by BSkyB, which intended to 
provide coverage of the WSG first. The WSG would also provide YTV access to TSL’s 
broadcast signal for inserts into the nightly Calendar news and magazine programs and 
to produce four 30-minute review programs: one of the programs was a special review 
of the opening ceremony followed by three review and preview programs for 15th, 
22nd, and 26th July. YTV’s Calendar program was to be extended to a full thirty min-
utes for twelve days from 12th July 1991 “to allow extensive local coverage of both 
sporting and cultural events (this included the parallel Cultural Festival taking place 
around the city) and act as an important information service for local residents” 
(Agreement with YTV 1991).

But this was all still just regional coverage. The next step was to try and convince 
other companies in the ITV network to take up the YTV coverage of the WSG. Gridley 
had previously contacted Bob Burrows, executive producer for sport at Thames 
Television but also the Head of ITV Sport, about broadcasting the WSG. Gridley 
requested that Burrows raise the issue at the next meeting of the ITV network. By 2nd 
July 1991, a decision was reached: ten of the ITV companies would provide some 
form of highlights coverage of the WSG. Anglia would broadcast the same daily high-
lights package as YTV, while Border, Central, Grampian, Granada, HTV, LWT, TSW, 
Tyne-Tees, and Ulster would air two one-hour late evening highlights programs on 
21st July and 28th July. The latter highlights packages would be produced by TSL at a 
cost of £6,500 to the SCC (Snellgrove 1991b). The coverage by the ten companies was 
limited and scheduled for late evening broadcast, but the WSG put out a press release 
that claimed, “Viewers all over Britain—from Wales to Cornwall, from Belfast to 
London—will now be able to watch the World Student Games [.  .  .] The potential 
viewing audience on ITV alone now exceeds 50 million viewers” (News Release 
1991). The press release was an attempt at suggesting the WSG was now a national 
media event.

BSkyB Versus BBC and ITV

By June 1991, Gridley had a television package in place to broadcast the WSG to the 
whole of the UK (see Table 1).

However, Gridley conveyed a downbeat tone in a candid letter to BSkyB’s David 
Hill on 6th June 1991, confessing that “sponsorship is dire” (Gridley 1991e). The main 
sponsors of the WSG were BSkyB and YTV, which created a problem in the final 
weeks before the event. In negotiating an agreement with YTV, the WSG had specifi-
cally stated that,

YTV recognise that such exposure received by YTV as a main sponsor in terms of on-air 
credits and in stadia advertising in relation to the sporting aspects shall at all times be 
subject to WSG’s obligations to BSkyB provided always that you will use your reasonable 
endeavours to ensure that YTV is not confronted with unreasonable restrictions. 
(Agreement with YTV 1991)



14	 Television & New Media 00(0)

Yet BSkyB now asserted that any material from TSL’s live feed used by YTV in its 
highlight programs must be credited as “courtesy of Sky Sports,” given that TSL had 
been commissioned by BSkyB (Moody 1991b). And as host broadcaster, BSkyB 
also insisted that all material shot by YTV had to be made available to it via TSL 
(Higton 1991c).

BSkyB’s insistence that YTV credit Sky Sports on its programs was part of main-
taining its exclusive window on the coverage of the games. Given BSkyB was the host 
broadcaster, the company interpreted this to mean it could enforce its will on other 
broadcasters in terms of credits. BSkyB also wanted to be named in the end credits of 
any broadcaster’s WSG programming in the form of “Television Presentations—Sky 
Sports,” wanted the Sky Sports logo to be credited in any independently produced 
highlights package, and wanted the logo to be given “at least equal prominence with 
the independent producer” (Higton 1991c).

Table 1.  Fax from Ray Gridley to Jon Higton Outlining the Television Coverage of the 
WSG, 22 June 1991, WSG/19, Sheffield Archives.

Sky sports
Commission TSL sports pictures and sound
Provide commentary to go with TSL pictures
Show live sport: TSL pictures; Sky commentary
Show sport highlights/repeats: TSL pictures; Sky commentary
Show Opening Ceremony highlights: BBC pictures, Sky commentary
YTV
Show TSL’s 11 ×  1 hour sports highlights: TSL/YTV pictures; Sky/YTV commentary
Produce and show Opening Ceremony highlights: BBC pictures; YTV commentary
Provide supplementary sport pictures and commentary to the pool
Provide Festival pictures and reporting
Provide news pictures 7 reporting
Produce and show 3 × half hour news and preview programs
Produce and show extended Calendar South coverage
BBC
Provide live Opening Ceremony pictures and sound to the pool
Produce and show Opening Ceremony highlights: BBC pictures; BBC commentary
Supplement TSL’s and YTV’s sport pictures and commentary
Provide Festival pictures and reporting
Provide news pictures and reporting
TSL
Provide seventy-five hours live sports pictures and sound with Sky commentary to the pool
Provide 11 ×  1 hour edited highlights programs to the pool
CPMA
Provide purchasers with satellite links for live and highlights programs in the pool



Fenwick	 15

On 21st June 1991, Filip Cieslik, YTV’s Manager for Business Affairs, raised an 
objection with TSL about including a Sky Sports logo on highlights programs YTV 
was to broadcast:

I am afraid this is absolutely impossible for us. In our contract with WSG we have 
provided for the credits we require and it would make a nonsense of the arrangement for 
the programme to be branded with the logo of a competing service. (Cieslik 1991a)

The WSG contract with BSkyB did not include an obligation for any third-party 
broadcaster to include the Sky Sports logo in its coverage and, as Gridley was informed, 
“ITV unlike the BBC do not credit the host broadcaster of sporting events” (Higton 
1991d). All the ITV companies refused to show the Sky Sports logo. As Ray Gridley’s 
solicitors informed him:

YTV’s contract places no obligation on them to carry any such credits in the highlights 
package. If they could be persuaded to give a little ground and allow an end credit in the 
form described I believe this matter could be resolved amicably. They may be interested 
in receiving a similar credit for any of their material used by Sky. I have tried and failed 
to get YTV to relent. (Higton 1991d)

YTV’s Filip Cieslik consulted with his counterparts across the other ITV network 
companies in early July 1991 and concluded that, apart from incidental banner adver-
tising by Sky in the various sporting venues, it would not be possible to include a logo 

Table 2.  Key Acronyms, Names, and Affiliations.

BSB British Satellite Broadcasting, a television company that operated from 
1986 to 1990, when it merged with Sky Television

BSkyB British Sky Broadcasting, the television company that formed from the 
merger of BSB with Sky Television in November 1990

Callan, Alan Director of CPMA
Cieslik, Filip Manager for Business Affairs, YTV
CPMA A sports marketing agency contracted by the SCC to handle the 

television rights for the WSG
Gridley, Ray Director of Administration of the WSG
Higton, Jonathan Solicitor working for the SCC / WSG
Hill, David Head of Sky Sport at BSkyB
Hunter, Bob Managing Director of The Sports Channel at BSB
Moody, Roger Head of Sports at BSB and Deputy Head of Sky Sport at BSkyB
SCC Sheffield City Council
TSL Television Sport and Leisure, an independent television production 

company commissioned by Sky Television to cover the WSG
WSG World Student Games
YTV Yorkshire Television, a broadcasting company that ran the Yorkshire 

franchise of the ITV network



16	 Television & New Media 00(0)

in any ITV coverage or programs. Cieslik (1991b) stated that, “we do not have a con-
tractual relationship with Sky and the inclusion of a credit for them would be both a 
major embarrassment for us.” Instead, YTV would include a credit on its highlight 
programs of “A World Student Games/TSL Production for ITV” (Cieslik 1991b).

Jonathan Higton, a solicitor representing the WSG, became involved in mediating 
the crisis over credits. Higton pointed out to Moody that “No mention has been made 
until our meeting last week of the requirement for credits in the form you describe nor, 
until recently, the use of the Sky Sports logo” (Higton 1991e). Higton explained that the 
WSG was not contractually obliged to force any other broadcaster to include the Sky 
Sports logo. As a compromise, Higton assured Moody that CPMA would work to 
ensure “that Sky receive the maximum and best possible signage available. I hope this 
is sufficient compensation” (Higton 1991e). Moody believed, however, that BSkyB 
was being unfairly treated by the WSG and the ITV companies. While it was not a 
contractual obligation, Moody (1991c) insisted it was “common broadcast practice” for 
a broadcaster to be credited at the beginning or end of a program. Moody (1991c) 
offered the following solution: “If this is not to be the case during or after the world 
student games by any broadcaster using our pictures then we insist that no other credits 
of any sort appear elsewhere.” Moody also reminded Gridley and the WSG organizers 
that they needed to be grateful for BSkyB’s role in the coverage of the games, saying:

After all it was only a year ago that there was not only not a host broadcaster but that the 
organisers were expecting to pay for coverage rather than have it given to them as ‘Sky 
Sports’ is about to do. (Moody 1991c)

BSkyB attempted to pressure the independent producers putting together the YTV/
ITV highlights package, TSL, by directly contacting it and telling it to include a Sky 
Sports logo if any other logo was already present in the highlights package (Moody 
1991d). Upon hearing of the pressure that BSkyB was applying, Higton reprimanded 
Moody in a fax sent on 10th July 1991:

Roger, I hate writing in this tone but I feel it must be made clear that anything that WSG 
are able to secure for you on this issue must be subject to the contractual structures and 
Sky are not contractually entitled to insist upon the inclusion of the logos/credits in the 
way you have requested. (Higton 1991f)

Instead, Higton’s solution for increased prominent advertising within the WSG stadia 
was again offered to BSkyB:

It has been arranged inter alia for Sky to have an infield board at the athletics stadium 
adjacent to the finish line which will give sky excellent exposure. A further excellent 
board has, I understand, been allocated behind the start of the springs which will also give 
Sky excellent exposure. (Higton 1991f)

The archival documentation concludes with this solution and the final broadcasts by 
YTV did not include the Sky Sports logo or credit Sky. But the tensions, and indeed 



Fenwick	 17

conflict, between the ITV companies (led by YTV in this instance) and BSkyB was 
palpable, with the tone of correspondence being acrimonious at best and the level of 
disagreement indicating suspicion toward the intentions of BSkyB and its encroach-
ment on live multi-sports coverage in the UK.

Conclusion

Far from not receiving any television coverage in the UK, the 1991 WSG in fact 
received extensive coverage across both terrestrial and satellite television. Sky Sports 
provided full live coverage of the WSG throughout the entire event, the only time that 
the channel has fully and exclusively broadcast a multi-sport event. YTV broadcast 
daily highlights packages alongside special preview and review programs. Ten other 
companies in the ITV network also broadcast either highlights programs or review 
programs. BBC North provided film crew units for the opening and closing ceremony 
of the WSG, but the BBC did not provide any national coverage of the WSG. While 
not within the scope of this journal article, the WSG did secure a variety of interna-
tional distribution deals, including with China Central Television, the Korean 
Broadcasting System, TRT Türk, and Trans World Sport (broadcast on Eurosport), 
which ensured the television coverage of the WSG had some reach beyond the UK.

All this television coverage was achieved despite a lack of sponsorship and 
because of new satellite channels. Whether further television coverage could have 
been achieved is doubtful given that BSkyB aimed to maintain its exclusive window 
on the event and restrict the rights and coverage of terrestrial broadcasters like ITV 
and the BBC. Indeed, it is arguable that BBC’s Grandstand did not cover the WSG 
due to the restrictions imposed by Sky Sports on the times that other companies could 
broadcast coverage of the games. The WSG organizers had come to heavily rely on 
BSkyB to essentially save the games at a point when it looked highly likely that it 
would receive no television coverage. The WSG organizers had expected (perhaps 
naively) that public service media would cover the games because of their intransi-
gent connection to the public good and the social and economic regeneration of 
Sheffield. But this was not the case. The BBC did not have the desire, or arguably the 
resources in a busy schedule of summer sport, to cover what it perceived to be a rather 
parochial event. Sky Sports, however, had the financial resources, desire, and even 
airtime to cover the WSG in full, requiring content to fill its schedule. Satellite offered 
the opportunity to cover a range of new, overlooked, or marginal sports events, as had 
been demonstrated by, up to that point, Eurosports, The Sports Channel, and 
Screensport. Sky Sports was, therefore, ideally placed to act as a host broadcaster.

As for the conflict and suspicion evident in the archival documentation between 
BSkyB and YTV/ITV, it must be placed within the wider context of the changing 
media landscape in the UK between 1990 and 1992. BSkyB’s strategy to increase its 
subscriber base was centered on films and sport and therefore the company aggres-
sively approached the acquisition of live sports in the UK, an area that had tradition-
ally been dominated by the BBC and ITV. By early 1992, BSkyB was making a 
concerted effort to secure as many football rights as possible, with ITV being its main 



18	 Television & New Media 00(0)

rival for these television contracts (Horsman 1998, 91). BSkyB won the rights to the 
newly formed Premier League in May 1992, at a cost of £304 million for five years, 
with the BBC joining its bid and being awarded the rights to broadcast highlights on 
Match of the Day (1964–) (Bonner and Aston 1998, 121–124). Soon after the deal was 
announced, BSkyB made the decision to turn Sky Sports into a pay-TV service, with 
subscribers having to pay an additional fee to access the channel. The deal would irre-
vocably impact on live sports broadcasting in the UK from that point onward, with 
Sky Sports coming to dominate sports broadcasting and disrupting the traditional pub-
lic service broadcaster model of sports coverage. The negotiations, and fall outs, over 
the WSG that can now be studied in the Sheffield Archives serve as an exemplary case 
study of the early history of Sky Sports, its subsequent rise and near-monopolization 
of sports coverage in the UK in the 1990s and 2000s, and its approach and relationship 
to competing broadcasters.

This article also demonstrates the importance of reconsidering historical events and 
media history through newly available archival collections. Given the impact of Sky 
Sports on British broadcasting in the years since the WSG, it is timely to reconsider the 
early history of the company and channel through archival research. Available archival 
collections relating to Sky are rare, as are empirical scholarly histories of the company, 
its management, and its wider industrial impact. As such, when sources do become 
available, even if related to an event that may seem to have a tangential relationship to 
media history, it is worth utilizing such sources as case studies that illuminate and 
reframe understanding of the wider histories of television.

Declaration of Conflicting Interests

The author declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, 
and/or publication of this article.

Funding

The author received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this 
article.

References

Acronyms: SCA = Sheffield City Archives, Sheffield, UK
Agreement with YTV. 1991. 6 June. WSG/19, SCA.
Berlinski, Claire. 2008. There is No Alternative: Why Margaret Thatcher Matters. New York: 

Basic Books.
Bonner, Paul, and Lesley Aston. 1998. Independent Television in Britain Volume 5: ITV and 

IBA, 1981-92, the Old Relationship Changes. Basingstoke: Macmillan.
Bonner, Paul, and Lesley Aston. 2003. Independent Television in Britain Volume 6: New 

Developments in Independent Television, 1981-92 Channel 4, TV-am, Cable and Satellite. 
Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Briggs, Asa. 1995. The History of Broadcasting in the United Kingdom: Volume 5: Competition 
1955-1974. Oxford: Oxford University Press.

Callan, Alan. 1990. Letter to Mike Murphy. August 15. WSG/37, SCA.
Callan, Alan. 1991a. Letter to David Hill. January 30. WSG/4, SCA.



Fenwick	 19

Cieslik, Filip. 1991a. Fax to Brian Venner. June 21. WSG/19, SCA.
Cieslik, Filip. 1991b. Fax to Jonathan Higton. July 3. WSG/19, SCA.
Corker, Chris, and James Fenwick. Forthcoming. “Memory, Heritage, and the Post Steel City: 

Mediating the Transformation of Sheffield Since 1990.” In Mediating Deindustrialisation: 
Knowledge Production, Heritage-Making and the Transformation of Industrial Cities in 
Post-War Europe, edited by Brüll Christoph, Haumann Sebastian, Stefan Krebs, and Jens 
van de Maele. London and New York: Routledge.

Corrigan, Peter. 1990. “Sky’s dark clouds.” The Observer, November 11.
Crisell, Andrew. 2002. An Introductory History of British Broadcasting. 2nd ed. London and 

New York: Routledge.
DEED. 1990. World Student Games: Economic Impact Study Report Part 1. Sheffield: Sheffield 

City Council.
Dobson, Nigel. 2000. The Economic Impact of Major Sports Events: A Case Study of Sheffield. 

PhD thesis. Sheffield: Sheffield Hallam University.
Engel, Matthew. 1991. Two cheers for the Glory Games. The Guardian, July 16.
Fenwick, James. 2021. “Urban Regeneration and Stakeholder Dynamics in the Formation, 

Growth and Maintenance of the Sheffield International Documentary Festival in the 
1990s.” Historical Journal of Film Radio and Television 41 (4): 838–63.

Fenwick, James. 2022. “Tracing the Origins, Evolution, and Failure of the Cultural Vision 
for the Sheffield Media and Exhibition Centre (1989-1995) Through Archival Research.” 
Screen 63 (2): 1–22.

Foley, P. 1991. “The Impact of the World Student Games on Sheffield.” Environment and 
Planning C: Government and Policy 9 (1): 65–78.

Goodfriend, André. 2013. “Satellite Broadcasting in the UK.” In Satellite Broadcasting: The 
Implications of the New Media, edited by Ralph Negrine, London: Routledge. O’Reilly 
Online Learning.

Goodwin, Peter. 1998. Television Under the Tories: Broadcasting Policy 1979-1997. London: 
British Film Institute.

Gordon, Pamela. 1990. Letter to Clive Betts MP. September 19. WSG/4, SCA.
Gratton, Chris, Simon Shibli, and Richard Coleman. 2005. “Sport and Economic Regeneration 

in Cities.” Urban Studies 42 (5–6): 985–99.
Gridley, Ray. 1990a. Letter to Roger Moody. June 15. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1990b. Letter to Bob Hunter. July 2. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1990c. Letter to Roger Moody. November 27. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1990d. Fax to Alan Callan. November 27. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1991a. Letter to David Hill. January 11. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1991b. Letter to Bob Burrows. April 3. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1991c. Letter to Jonathan Martin. April 3. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1991d. Letter to John Rowlinson. May 1. WSG/4, SCA.
Gridley, Ray. 1991e. Letter to David Hill. June 6. WSG/19, SCA.
Gridley, Ray. n.d. Memo to Alan Callan. WSG/4, SCA.
Harvey, Sylvia. 1988. Cultural Industries: A Report to the Sheffield Council: Interim Report 

No. 1. Sheffield: Sheffield City Polytechnic.
Henry, Ian P, and Juan Luis Paramio-Salcines. 1999. “Sport and the Analysis of Symbolic 

Regimes: A Case Study of the City of Sheffield.” Urban Affairs Review 34 (5): 641–66.
Herbert, Hugh. 1990. Losers in the Student Games. The Guardian, December 18.
Higton, Jonathan. 1991a. Letter to Roger Moody. June 13. WSG/19, SCA.
Higton, Jonathan. 1991b. Fax to Roger Moody. June 28. WSG/19, SCA. 
Higton, Jonathan. 1991c. Fax to Roger Moody. June 28. WSG/19, SCA.



20	 Television & New Media 00(0)

Higton, Jonathan. 1991d. Fax to Ray Gridley. July 3. WSG/19, SCA.
Higton, Jonathan. 1991e. Fax to Roger Moody. July 5. WSG/19, SCA.
Higton, Jonathan. 1991f. Fax to Roger Moody. July 10. WSG/19, SCA.
Hill, David. 1990. Letter to Ray Gridley. December 18. WSG/4, SCA.
Hill, David. 2005. The Daily Telegraph, March 22.
Hodgson, Geoff. 2009. “Thatcherism: The Miracle That Never Happened.” In Free Market 

Conservatism: A Critique of Theory and Practice, edited by Nell Edward, 149–67. London: 
George Allen & Unwin.

Holden, Windsor John. 1998. The History of the Development of British Satellite Broadcasting 
Policy, 1977-1992. PhD dissertation, University of Leeds.

Horsman, Matthew. 1998. Sky High: The Amazing Story of BSkyB – and the Egos, Deals, and 
Ambitions That Revolutionised TV Broadcasting. London: Orion Business.

Hunter, Bob. 1990a. Message left for Ray Gridley. June 7. WSG/4, SCA.
Hunter, Bob. 1990b. Letter to Ray Gridley. July 24. WSG/4, SCA.
Kenny, Sarah. 2019. “A ‘Radical’ Project: Youth Culture, Leisure, and Politics in 1980s 

Sheffield.” 20th Century British History 30 (4): 557–84.
King, Anthony. 1998. “Thatcherism and the Emergence of Sky Television.” Media Culture & 

Society 20 (2): 277–93.
Lowen, David. 1990. Letter to Ray Gridley. December 31. WSG/4, SCA.
Moody, Roger. 1990a. Letter to Ray Gridley. June 14. WSG/4, SCA.
Moody, Roger. 1991a. Fax to Jonathan Higton. July 11. WSG/19, SCA.
Moody, Roger. 1991b. Letter to Jonathan Higton. May 23. WSG/4, SCA.
Moody, Roger. 1991c. Letter to Jonathan Higton. July 8. WSG/19, SCA.
Moody, Roger. 1991d. Fax to Mike Murphy. July 9. WSG/19, SCA.
News Release. 1991. June 28. WSG/19, SCA.
Press Release. n.d. “World Student Games Television Commitment Confirmed.” WSG/4, SCA.
Robery, Sue. 1991. Memo to Ray Gridley. January 7. WSG/4, SCA.
Roche, Maurice. 1994. “Mega-Events and Urban Policy.” Annals of Tourism Research 21 (1): 

1–19.
Rodda, John. 1989. Aid for Universiade. Guardian, November 8.
Rowlinson, John. 1991. Letter to Ray Gridley. May 8. WSG/4, SCA.
Smith, Quentin. 1990. Croker quits BSB to Start a New Company. Broadcast, June 1.
Snellgrove, Barry. 1991a. Letter to Ray Gridley. January 11. WSG/4, SCA.
Snellgrove, Barry. 1991b. Fax to Ray Gridley. July 2. WSG/19, SCA.
“Television Analysis for the World Student Games.” 1989. WSG/37, SCA.
Vaughan, Paul. 1990. “TV Sport: Satellite Rivals Play to Win.” Broadcast, August 17.
Wilmot, Mike. 1990. Letter to Malcolm Derbyshire. February 22. WSG/37, SCA.
“World Student Games.” 1991. Daily Telegraph, December 7.
YTV Offer. n.d. WSG/4, SCA.

Author Biography

James Fenwick is a senior lecturer in the Department of Media Arts and Communication at 
Sheffield Hallam University. He is the author of numerous articles and book chapters on the role 
of media industries in the urban regeneration of Sheffield. He has published widely on the life 
and work of Stanley Kubrick, including the book Stanley Kubrick Produces (2020). He has also 
published extensively on the topic of unmade, unseen, and unreleased film and television, includ-
ing the book Unproduction Studies and the American Film Industry (2021) and the co-edited 
collection Shadow Cinema: The Historical and Production Contexts of Unmade Film (2020). He 
is the co-convenor of the BAFTSS Archives and Archival Methods SIG.


