
The post communist “hybrid” tabloid – between the 
serious and the “yellow”

TRIFONOVA PRICE, Lada

Available from Sheffield Hallam University Research Archive (SHURA) at:

https://shura.shu.ac.uk/27576/

This document is the Accepted Version [AM]

Citation:

TRIFONOVA PRICE, Lada (2021). The post communist “hybrid” tabloid – between 
the serious and the “yellow”. In: CONBOY, Martin and ELDRIDGE II, Scott A., (eds.) 
The Global Tabloid. Routledge. [Book Section] 

Copyright and re-use policy

See http://shura.shu.ac.uk/information.html

Sheffield Hallam University Research Archive
http://shura.shu.ac.uk

http://shura.shu.ac.uk/
http://shura.shu.ac.uk/information.html


 1 

Lada Trifonova Price 

The post communist “hybrid” tabloid: between the serious and the “yellow” 

Introduction 

24 Chassa, fondly referred to as “the people’s favourite daily” and by the diminutive 

“little Chasove”1 was hated by many but read by everyone as it became a powerful 

symbol of freedom of speech and the newly discovered power that the mass media 

could wield in Bulgaria’s post-communist society. The small tabloid format pioneered 

by 24 Chassa in the early 1990s became an overnight sensation, and was gradually 

adopted as the default model for a daily newspaper by the whole newspaper industry 

in Bulgaria (Štětka, 2011). Its language is alternatively described by scholars and 

media critics as an “abomination”, “revolution”, “speech heresy”, “stammer”, 

“uncontrolled avalanche”, “anarchy”, or “aggression against language” (Spassov, 

2000). However, it was 24 Chassa’s use of everyday spoken language that was seen 

as a means of revolt by the press against the official “wooden” rhetoric of the socialist 

period. Yet, this romantic vision of 24 and its sister 168 Chassa has also been 

tarnished by accounts that the two tabloids were products of a toxic political culture 

which rejected communism in favour of rampant capitalism, basing their products on 

“sensationalism, politically provocative articles, racy news with even racier imagery, 

nudity and misogyny as an indispensable strategy for success” (Ibroscheva, 2008, 

para. 11). With such highs and lows, these two newspapers warrant scholarly 

exploration.  

 Background and history 

The media of the communist era operated under Marxist-Leninist principles of the 

press where the only acceptable and objective truth was the viewpoint of the party. It 

was the party that decided what facts should be selected and how they should be 

reported (Monova, 2012). In that sense, media did not practise journalism but 

propaganda. Following the end of totalitarian regimes throughout Eastern Europe in 

the late 1980s, a genre-spanning newspaper-publishing boom has been documented as 

 
1 The Bulgarian expression is “Malkite Chasove”.  



 2 

one of the most significant phenomena on the road to democracy, with newspapers 

playing a central role in the making of peaceful revolutions that brought down 

communist regimes (Cheterian, 2009). In these early years of democracy, media in 

Bulgaria constructed and facilitated an “environment of change” by amplifying 

images of citizens’ discontent, of self-mobilisation, of choosing new leaders, strikes, 

protests and vital negotiations (Znepolski, 1997, 11). Liberated from the constraints of 

communist censorship most journalists eagerly embraced their new right to freedom 

of speech and expression, established by Article 39 (1) of the new Constitution 

adopted in 1991. Censorship was officially abolished by Article 40, which declared 

the press should be free and not subjected to any form of overt interference (Bulgarian 

Constitution, 1991). The development of a free and independent press and the birth of 

post-communist tabloid newspapers in Bulgaria followed three main trends.  

Firstly, the removal of ideological communist censorship and restrictions allowed for 

the rapid launch of hundreds of new titles and the establishment of the commercial 

press model. The press changed from being highly ideological to becoming highly 

commercial (Daskalova, 2010). In 1990, there were 540 newspapers with a total 

circulation of 1,098,632 (Tzankova, 2018), an extraordinary rise from the eight main 

daily newspapers published in the period between 1949 and 1990 (Vulkanova, 1995). 

By mid-June 1991, barely a year after the revolution, there were 850 new newspapers 

in print (Monova-Paneva, 1995), each fighting for space in the market. While far 

fewer survived that initial press boom, the explosion of titles in the early 1990s 

coupled with the lack of strict regulation and the general ease in launching a media 

outlet allowed the press to flourish. From that moment the press became a business 

enterprise but it only reached its full potential in a tabloid format (Spassov, 2000).  

The introduction of private media ownership in the press, and later in broadcasting, 

started a process of commercialization of the media in Bulgaria, paving the way for 

the first privately owned newspapers. Newspaper entrepreneurs quickly grasped that 

two of the most forbidden topics during communism, politics and sex, would also 

bring them the most profits. However, the euphoria of the newspaper boom created 

the illusion that control of the press had been removed, which was hardly the case. 

Instead, private ownership introduced new types of control and growing economic 

dependency (Monova, 2012). 



 3 

Secondly, in the early years of democracy media began to play a central role in 

establishing and representing the newly emerged power elites responsible for political 

and economic governance. News media rapidly became agents of public 

communication and the centres of power struggles where hostile and open wars 

between the elites were fought (Roudakova, 2008; Dyczok, 2009; Gaman-Golutvina, 

2009; Votmer, 2013). This is evident in the early rhetorical wars between the flagship 

newspapers of the socialist party and the democratic opposition, as illustrated in the 

next section. The idea of a free press was essentially enacted through the 

communist/anti-communist dichotomy on the pages of the party press.  

Finally, while the media market was undergoing a rapid transformation, the lifting of 

all state restrictions on journalists’ professional activities allowed scores of young 

journalists to enter the profession and embrace idealistic if naïve new norms of value-

free objective reporting (Foley, 2006; Stewart, 2013). Learning by trial and error, they 

introduced and imposed a new model of writing, reporting, and professional practice 

that was a far cry from the essay-style, literary journalism of Bulgaria’s past.      

The party press – predecessors of the post-communist tabloid 

This early period of democracy is marked by the rise and fall of the organs of the 

political parties in Bulgaria. The two major party daily newspapers, the Socialists’ 

Duma (Word) and the Opposition’s Demokratsia (Democracy), were highly 

politicized along partisan lines but both managed to attract huge readerships. 

Democratsia was first published in February 1990 during the season it described as 

“the winter of our discontent” with the aim of giving a voice to all independent small 

dissident groups, unions, parties, and organisations that joined forces under the 

Opposition – the Union of Democratic Forces (UDF) (Naidenov, 1995, 38-39). Erratic 

spelling of headlines, abysmal print quality, and poor layout, among other faults, 

became part of the “romance” and appeal of this first democratic Opposition 

newspaper. Its rough appearance stood in stark contrast to the polished pages of the 

former communist newspapers, which only reinforced the belief that communism was 

well and truly over.  

Democratsia’s nemesis, Duma, has a much longer history. It was born in 1892, 

renamed Rabotnichesko Delo (Workers’ Daily) in 1927 to, and from then on was the 



 4 

main communist party organ (Tzankova, 2018). Post-communism, it faced an uphill 

struggle to transform itself from a newspaper where, as an old anecdote goes, the only 

true thing in it was the date, to a modern and progressive publication. The paper was 

re-born in April 1990 shortly after the Bulgarian Communist Party (BCP) was 

renamed as the Bulgarian Socialist Party (BSP) and rebranded as Duma with a new 

simple motto: “The Left Newspaper”. In a drastic makeover, Duma shed its normative 

image, removed all communist symbols from its masthead in its aim to appear as a 

modern newspaper, while staking a claim as the voice of the Left. Duma and 

Democratsia engaged in the first real and fierce polemic in Bulgarian journalism since 

the rise of communism. This enticed readers to buy and read the two papers in 

tandem, gripped by their heated daily exchange of unashamed insults (Naidenov, 

1995), and rejoicing in political differences and open disagreements no longer being a 

reason to imprison people. Duma and Demokratsia remained among the three top-

selling papers in the country until 1995 (Spassov, 2004) when, with the decline of the 

party press circulation, Demokratsia succumbed to a skyrocketing debt and closed 

down in 2002. Duma continues to be published as the organ of the Bulgarian Socialist 

Party despite its somewhat archaic format (Tzankova, 2018).  

This period marks an important milestone in the development of Bulgaria’s media 

system. For the first time in decades, language, both political and everyday, was not 

being measured, controlled or checked. Newspapers actively encouraged pluralism of 

opinion and cherished opposing views. People and newspapers at that time exhibited 

symptoms of “word fever”, a peculiar illness that was brought by years of forced 

silence (Znepolski, 1997, 4). However, readers tired of the fierce rhetoric and endless 

political clashes, and soon a major change in the media environment came with the 

birth of the first commercial newspapers in Bulgaria, 168 Chassa (168 Hours) and 24 

Chassa (24 Hours), and hundreds of newspapers that followed in their footsteps.  

The 168 and 24 Chassa revolution  

The weekly 168 Chassa was born in the spring of 1990, four months after the end of 

the communist regime, introducing Bulgarian audiences to a completely different 

newspaper design, style and content from its party predecessors. Its first issue boldly 

declared: “Tomorrow starts with us!” (Monova, 2012,105). It aimed to shock and 

challenge audiences with its uninhibited use of language and parody of the communist 



 5 

past, unapologetically dispensing with totalitarian jargon and taboos. Journalists, 

scholars, and readers alike perceive it as the newspaper that laid the foundation of 

modern Bulgarian post-communist journalism (Ianeva, 2018). Hundreds of 

newspapers were being published at the time, yet despite being the most expensive, 

168 Chassa instantly became a market leader. Readers were drawn to its 

investigations, analysis, and reporting on Bulgaria’s complex new political and social 

landscape. The newspaper was established by a group of journalists2 who had been 

colleagues in the communist Otechestven Front (National Front). Indeed, the 

publisher Press Group 168 Chassa is known as an “enterprise, founded and managed 

by former Communists” (Hiebert, 1999, 97). Several of its founders were leading 

journalists during communism and two of them were exposed as secret service 

informers in 2008 (Trifonova Price, 2015).  

“I would not be surprised if ‘mini-newspapers’ become as fashionable as mini skirts”, 

proclaimed one correspondent of 168 Chassa when pondering all the exciting things 

that its daily sister-in-the making 24 Chassa would offer its readers (Naidenov, 1995, 

78). On its debut on 18 April 1991, 24 Chassa stood out like a black sheep on the 

news kiosks in its “mini” tabloid format among its long-skirted rivals. The newest 

creation of the Press Group, 24 Chassa, radically transformed existing concepts of 

journalism and newspapers in post-communist Bulgaria, revolutionizing news. It was 

designed not as an elite newspaper, but a mass popular one. It proclaimed itself the 

“terminator of the press market” and the “newspaper of the new century” (Gotcheva, 

2001, 7-8). Its motto, “a daily for the news as it is”, reflected the paper’s aspirations to 

become a “mirror” of the new post socialist reality (Spassov, 2000). As one of its 

former editors notes, life in the country was radically changing and 24 Chassa wanted 

to reflect that change (Iankov, 2001).  

Panaiot Denev (2009), a senior Bulgarian journalist and former editor-in-chief of 

Demokratsia claimed to have been in the room when the concept of the paper was 

dreamt up, with a simple idea that had already been implemented in other countries, 

such as Greece:  

 
2 Petio Blaskov, Veleri Naidenov, Radostina Konstantinova, Dragomir Vassilev, Emil Dimitrov and 
Vladimir Raychev were the founders of the company that published the two newspapers (Vulkov, et 

al., 2019).   



 6 

This was the idea: you get on the bus in Mladost 4 (a suburb of the capital 

Sofia), let’s say bus number 306, you have bought a newspaper, 6 to 8 pages, 

at the lowest possible price. You get off in the centre of town and you’ve read 

it, you throw it away and you know everything.  

The intention was to make a newspaper that fitted the established criteria for modern 

journalism in the West and to become “an opposition to power” (Ianeva, 2018, 14). 

By then the idea of journalism as a watchdog for society had reached Eastern Europe 

and was starting to take root. Yet, the newspaper’s goal seemed more fundamental 

than simply reporting the news as it happened and keeping an eye on the government. 

It was on the pages of this new tabloid where readers could receive a daily dose of 

reassurance. Reassurance, and comfort, that fundamental principles and rights such as 

freedom of speech and expression, the right to information, and pluralism had become 

a permanent feature of the post-communist public sphere.  

The minimalist approach to text meant that an entire newspaper’s content could fit 

perfectly into half the space (or less) than any of 24 Chassa’s competitors. With the 

high price of paper at the time, this meant Chassa was the cheapest on the market, 

costing two to three times less than its competitors. In practical terms, 24 Chassa 

dispensed with the long-form journalism that other newspapers indulged in and 

insisted on clearly marked separation of fact and opinion, according to one of its 

founders and first editor-in-chief Valeri Naidenov (2009). It managed to uphold the 

value of factualness of news reports throughout its development and has been 

classified as providing information, rather than conveying an interpretation of a given 

fact or statement, offering opinions, or evaluations (Wessler et al, 2008; see also 

Monova, 2012). However, this emphasis on facts is said to have drowned readers in 

text and minute details on the public and private lives of those in power. 24 Chassa 

focuses on who, when, where, and how, but fails to ask the most important question 

of “why?” (Monova, 2012). In the decade since 2010 (when it was sold by its foreign 

owners) 24 Chassa has been drawn to the frontline of media wars and questions such 

as why corrupt and incompetent officials in positions of power often remain outside 

the scope of its daily coverage. 

The 24 and 168 Chassa phenomenon  



 7 

24 Chassa has been a dynamic and organic phenomenon not only in the history of the 

Bulgarian press but also in Bulgarian culture (Naidenov, 1995). While media critics 

have argued over key issues such as its news values and agenda, the reliability of its 

sources and the potential for hidden opinion in its news stories, it goes undisputed that 

24 Chassa was radically different from any other newspaper on the newsstand at that 

time. The key to its significance is rooted in three important developments in 

newspapers in Bulgaria at that time.  

Firstly, by early 1992, less than a year after its first edition, the small format enjoyed 

huge popularity, its success signalling the end of the era of dominance of the party 

press. Secondly, up to that point the press had not seen such determination to focus on 

news and only news, without commentary and pompous language. 24 Chassa ensured 

the stories it published were value-free. Thirdly, it aimed to stand above the political 

bickering of the parties and to be viewed as impartial – presenting all viewpoints 

equally in contrast to the one-sided coverage of Duma or Democracia (Naidenov, 

1995). As its first editor-in-chief Valeri Naidenov (2009) claims, “We managed to 

push aside the party press by offering readers exactly the opposite in content that was 

actually interesting and not concerned with those vying for power”, adding “Prior to 

1989, all newspapers were impossible to read and reeked of decay but only five years 

later, they were completely transformed – every issue was interesting, lively and full 

of joy”. 

At first, the public trusted the newspaper wholeheartedly. In 1992-93, the levels of 

trust among its readership were unprecedented with between 70 per cent and 80 per 

cent of active newspaper readers trusting the newspaper (Tomov, 2001). From 1992 to 

the present, 24 Chassa has been among the top ten dailies in Bulgaria. 

24 Chassa is regarded by media scholars as a “hybrid”, leaning toward tabloid 

content. Bulgarian scholars have differentiated between two types of tabloid 

newspapers in the post-communist landscape – the “hybrid” and the “typical yellow” 

(Spassov, 2000, 53-54). Hybrid tabloids combine elements of both tabloid and quality 

newspapers, of serious and popular, even scandalous, reporting, but they tend to 

identify themselves as serious, quality newspapers (Spassov, 2004; Štětka, 2011). 24 

Chassa has also been characterized as a “broadloid”, a term used for those 

newspapers that copy the style of tabloids while retaining some elements of 



 8 

broadsheets (Wessler et al, 2008). Hybrids contain serious analysis and features, often 

as full-page articles, written in accessible formats. They dedicate significant space to 

international news and opinion and while the focus on sensational content is still 

there, its presentation is much softer than in “typical yellow” tabloids (Spassov, 

2000). This combination could be explained by the lack of distinct social classes after 

the fall of communism, with the hybrid having to cater to all types of readers. This 

hybrid tabloid format holds a central place in the Bulgarian press system and is the 

format of the Bulgarian transition; one of its most important features is the ratio 

between information and analysis, containing an average of 70 per cent information 

and news and 30 per cent analysis, comments and interviews (Monova, 2012). Hybrid 

newspapers such as 24 and 168 Chassa continued to thrive at the expense of quality 

titles, which struggled in the 1990s and have had a very limited presence in the market 

since 2001 (Spassov, 2004), a prime example being the quality newspaper Sega 

(Now) ending its print edition in December 2019, moving online to keep costs down.  

The features of the “typical yellow” tabloid is very much like its Western counterparts 

with the following characteristics: more aggressive language, content dominated by 

sex and crime, less attention on politics and more on sensational news, little 

international news, and images and content that can be described as soft porn 

(Spassov, 2000). They tend to be weekly and mostly cover “unchecked gossip and 

scandal about celebrities and popular figures” (Štětka, 2011, 7). 

Leading the pack 

From four pages, the daily 24 Chassa quickly jumped to eight, then 32, then 64, and 

then the profits rolled in. It became financially successful because advertisers were 

clamouring to get their messages into the pages of the daily and its weekly sister 168 

Chassa (Hiebert, 1999). This played a significant part in both newspapers’ growth, as 

substantial profits allowed them to pay for good journalism. Its reporters quickly 

became famous for their critical questions and investigations and the steady revenue 

from advertisers in these early years helped 24 Chassa avoid having to accept 

payments and bribery from politicians; “we had more money than they did at the 

time”, said Naidenov (2009). Journalists and scholars agree that 168 Chassa also 

conducted some landmark investigations (Lozanov, Spassov and Iankov, 2001). Its 

exposé, “Isle of Man – The golden chest” (1994) revealed the offshore accounts of 



 9 

Bulgaria’s banking industry, specifically the missing funds from Biochim Bank. Its 

journalists exposed a well-used scheme to export East European capital to anonymous 

offshore companies; so-called “red” money obtained in dubious circumstances or 

privatization deals. The newspaper is also famous for its series of investigations into 

the shady privatization process of former state-owned resorts along the Black Sea, and 

has brought to light several banking scandals over the years. During such 

investigations, especially in the early years of democracy, many of the press group’s 

national and regional reporters and correspondents were regularly harassed and beaten 

in the course of their work, either by crime figures or by local barons. Despite several 

complaints and attempts to get the authorities to intervene, nothing was done to 

protect them or find the perpetrators (Naidenov, 2009). Reporters often paid a price 

for their work.  

24 Chassa was a pioneer in introducing Bulgarian readers to media campaigns, 

exemplified by its 2005-2006 “patriotic” national campaign for readers to nominate 

and vote for 24 “wonders of the motherland” (Vaglenov, 2007, 37). The campaign 

was developed in response to a Swiss initiative to select the Seven Wonders of the 

World in which 19 million people voted worldwide. Only two Bulgarian “wonders” 

were nominated but they did not make the final cut so 24 Chassa invited its audience 

to show their patriotic side by nominating and voting for places that “make readers 

proud to be Bulgarian”, encouraging foreign visitors to see them. Readers responded 

with hundreds of nominations and a final list was compiled with help from historians, 

archeologists and on the basis of the highest number of nominations received. 

(Vaglenov, 2007, 38).  

Another campaign that 24 Chassa participated in took a more sinister turn. In 2007, 

two academics, Martina Baleva and Ulf Brunnbauer, planned to speak to a conference 

in relation to the Batak massacre. Described as “one of the most horrendous acts in its 

history” (Rowlands, 2009), in 1876 the Turkish army killed 5000 Bulgarians, men, 

women, and children. Once news of the talk trickled out, a large number of Bulgarian 

media outlets alleged the academics were denying the existence of the massacre and 

claiming the number of victims was exaggerated (Roth, 2010). Coverage of the 

conference talk sparked a wave of outrage and a media campaign against the 

researchers spearheaded by 24 Chassa and rival daily, Trud. The campaign included 



 10 

publishing strong views of prominent historians and public figures, the Prime 

Minister, and the President, condemning the event as anti-Bulgarian and as a sharp 

provocation to the dignity of national history (Roth, 2010). Following the openly 

hostile campaigns, the event was cancelled and the European Commission issued a 

stern warning to the Bulgarian authorities to take action against the people who sent 

the two researchers death threats. Eventually Bodo Hombach, the managing director 

of the WAZ Newspaper Group that owned the newspapers at the time, admitted that 

the 24 Chassa and Trud-led campaign was “a mistake” and that WAZ would learn 

from it (Rowlands, 2009).  

Adversaries or allies to power? 

With its rapid rise in popularity and influence, in the 1990s the new Bulgarian press 

came under government pressure and attempts to control its narratives. The press 

responded by becoming an open rival to all political parties in. Hostility manifested in 

its scathing populist criticism towards those in power and in the language of its news. 

As an example, it 1997 coverage of a protest outside the Bulgarian Parliament, which 

saw protesters break inside, was headlined: “Crowd breaks Parliament” with the 

subtitle “Crazed people attack the MPs’ castle” (Znepolski, 1997,116). Through 

descriptions of violence and damage to the cars of MPs, the restaurant, and the 

National Assembly building, depicted as “castle”, the newspaper presented a view of 

contempt towards those in power as having removed themselves from the rest of 

society, including those attacking parliament. This is typical of the hybrid tabloid, 

which 24 Chassa exemplifies by discursively promoting itself as a mouthpiece of the 

public while simultaneously positioning the public as being ignored by politicians 

(Spassov, 2004). In essence, 24 Chassa embodies the successful uprising of the 

masses against the elite (Krastev, 2001). The use of manipulative textual mechanisms 

and phrasing that indicates the revolt of the masses, and their distrust in the 

authorities, aims to reinforce the public’s trust in the paper’s own version and 

description of the unfolding events. 

This type of language also fostered a predominantly negative attitude and cynicism 

towards politics altogether, and Chassa adopted a decidedly aggressive macho 

narrative (Lozanov, 2009). The slogan “they are all the same and they are all bad” 

became a common refrain for many newspapers, including 24 and 168 Chassa. This 



 11 

included pattern in headlines and articles alluding to male politicians as sexual 

predators, illustrating social tensions with highly charged innuendo (Znepolski, 1997). 

Poor people are often “ridden”, “screwed”, “victim of predators”, with “naked 

behinds”, while politicians’ actions are presented as a sexual threat towards the public 

(Znepolski, 1997, 87). Such discourses allowed the newspapers to create a systematic, 

creative, and persistent illusion that it is intolerant of those in power while at the same 

time deeply concerned with the lives and suffering of ordinary people. In their desire 

to curry favour with the public, and demonstrate independence, they continuously 

criticised “corrupt” and “incompetent” authorities. This is a common trend in Eastern 

and Central Europe where the “often vicious treatment” of governments contributed 

to perceived public disillusionment with politics and institutions (Jakubowicz, 2003, 

239).  

While the focus was on adversarial journalism in the mid 1990s, the newspaper was 

also not exempt from serious mistakes that cost it a significant amount of trust among 

its readership, and by the end of 1994 trust had plummeted, with only 26-27 per cent 

trusting the daily, and 24-26 per cent distrusting it. This trend continued until 1997 

when trust fell to 21 per cent and distrust jumped to 40 per cent (Tomov, 2001). It 

seemed that 24 Chassa had taken its finger off the pulse of the nation and missed the 

rising wave of political discontent with the socialist government it had been tacitly 

supporting at the time. This loss of trust has been attributed to its unethical, openly 

partisan, support of one of its own publishers, Ventsislav Yosifov, who had been 

nominated by the Bulgarian Socialist Party to be mayor of Sofia. For the first time 

since its launch, 24 Chassa resembled a party organ, putting it in conflict with its 

more liberal or right-wing readers (Iankov, 2001). A turning point in the campaign to 

drum up support for Yosifov was the decision of the president of the 168 Chassa 

Press Group, Petio Blaskov, to publish compromat3 on the opposition candidate the 

day before the mayoral election; in this case, a fake copy of his Communist Party 

membership record supplied by the Socialist campaign office. The fake record was 

presented to journalists at a press conference organized by supporters of Yosifov. 

However, most journalists present saw through the attempt to manipulate the election 

and agreed not to report on it. Only 24 Chassa did, and the following day it was 

 
3 Compromat from Russian is short for compromising materials timed and published with the aim to 

destroy a political or business rival’s reputation. 



 12 

inundated with angry letters and phone calls from its readers, according to one of its 

former editors Rossen Yankov (2001). The newspaper’s dominance in the market 

ended with the decision to publish the fake record (Nikolov, 2009).  

However, there is general agreement that in its approach to power, 24 Chassa largely 

served its readers’ interests apart from a few “excruciating” moments (Lozanov, 

Spassov and Iankov, 2001, 72). Both 24 Chassa and 168 Chassa have carried out 

watchdog reporting on state institutions and demonstrated an important role of 

practising non-partisan journalism in times of political turmoil (Raycheva and Petev, 

2003). 

The “street” language controversy  

The language of the new post-communist press, including language found in 24 and 

168 Chassa, has been the subject of much attention by Bulgarian scholars (e.g. 

Monova-Panova, 1995; Znepolski, 1997; Zambova, 2000; Spassov, 2000; Getsov, 

2009; Monova, 2012). It has been described as direct, intentionally rude, negative, 

often marked by a nasty streak, full of barbaric, cynical words, the language of the 

nouveau riche simpletons, and the angry poor (Znepolski, 1997). The change from the 

formal, dry, boring language of communism was so significant that Bulgarians living 

abroad often could not understand the meaning of headlines on first reading 

(Balotova, 1996 cited in Spassov, 2000). After 1989 the way people talked to each 

other was transferred to the pages of the press and helped to establish a new 

journalistic language of the transition period (Spassov, 2000; 2010).  

When 24 Chassa entered the market in the spring of 1991, it broke language norms 

and grammatical conventions, especially in its headlines, and simultaneously attracted 

readers like a magnet while repulsing language experts. Academics bemoaned the 

state of the Bulgarian language being “torn apart” by the media (Panaiotov, 1995, 14), 

with foreign words said to be invading and drowning the “pure” Bulgarian language 

(Semov, 1995, 18). In its first issues, 24 Chassa drew readers’ attention through “a 

small language scandal manifesting itself in breaking habits and irritating good taste”, 

which became a weapon in the fight against newspaper competitors (Znepolski, 1997, 

80) and a clear statement against elitism.  



 13 

However, the editor-in-chief of 168 Chassa, Petio Bluskov (2009) disagrees with 

scholars’ assessments:  

Our language was not the “language of the street”, it was the language of the 

people. The people were longing to read in that language and we, as 

journalists, were longing to write in it. […] we wanted to write and read it 

because it was forbidden for over 40 years, it just did not exist.  

Adopting everyday speech including common slang was another act of opposition to 

communist-type official media language, seen as too ideologically and politically 

charged. Newspapers of the early 1990s were proud of the fact that they had broken 

the language barriers and emulated the language of their readers (Lozanov, 2010). 

While it served to connect journalists with their audiences, it contributed to the 

establishment of two types of story narratives in 168, 24 Chassa and others: the 

“black” and the “yellow”.  

 “Black” narratives include stories about the criminal elite or Mutri, Bulgaria’s former 

top wrestling champions, who found themselves out of work at the end of the regime 

and began organizing themselves into criminal gangs. Lozanov (2010) argues the 

press legitimized the new powerful criminal elite by providing just as much coverage 

of criminals as of legitimate public figures. This led to the permanent inclusion of the 

criminal elite as part of the powerful of the day. “Yellow” tabloid narratives focus on 

the hierarchy of money and lifestyle, in which criminals became very important and 

their crimes forgiven and accepted by the public as part of life (Lozanov, 2010; see 

also Daskalova, 2013). However, 24 Chassa’s editor-in-chief Valeri Naidenov has 

argued that the readers did not want to read about official meetings, they wanted to 

read about Ivo Karamanski’s4 release from prison. “We are slaves of our readers”, he 

claimed (cited in Getsov, 2009, 120).  

Alongside serious coverage, 24 and 168 Chassa indulged their readers in lengthy, 

vivid features about notorious and wealthy crime figures, turning the shady figures of 

the transition into urban legends. Readers of a certain age would still remember the 

life stories of Krokodila, Mechkata, Lisicata, Italianeca, Margina and Madzo. This is a 

particular strength of the tabloid press – to create myths and legends that appeal to a 

 
4 Notorious crime figure from the 1990s.  



 14 

mass audience (Monova, 2012). While by all accounts the reporting was often 

accurate and based on official police sources, the image of the underground world 

recreated by the newspapers through criminal slang was like a mafia movie about bad 

guys or “the big bosses” that had earned respect for their actions and power. 

Reporting on the latest crimes and arrests showed their evil as well as their human, 

and weak side. Their lives were mythologized in a constant narrative in which their 

families, descendants, mistresses, and enemies featured heavily (Daskalova, 2013). 

The lives of these figures were surrounded by mystery and gossip while their often 

untimely or dramatic murders further amplified coverage. Crime was presented as a 

game in which criminals famous politicians and legitimate business actors all 

participated, painting a colorful picture of a lawless society in the early days of the 

transition.   

Today, 24 Chassa continues to use everyday spoken language, slang, and words that 

breach the main ethical code for the press; for example, by stating the ethnic 

background of the people it reports on (Tzankova, 2018). Crime reporting of murders, 

attacks, theft and so on remains the second biggest topic in its daily coverage, after 

current national and political events (Vulkov, et. al., 2019). While Bulgarian 

journalists working for “hybrid” newspapers have often been accused of disregarding 

professional standards, it can be argued the early excesses of this genre, such as 

publishing explicit sexual images verging on pornography on front pages, crass 

language, and the obsession with mafia bosses and their lifestyles, served to test the 

limits of the newly acquired freedom of speech and expression. The territory where 

freedom could be fully demonstrated and achieved was at the level of language. 

Excessive and vulgar language was also lucrative since it generated maximum profit 

in minimal time while removing the need for journalistic effort and specialist training 

(Spassov, 2004).  

Journalists  

The staff of 24 Chassa, fondly referred to “as our people”, are an important part of the 

mythology of the newspaper (Naidenov, 1995). The revolution in language, for 

instance, was carried out mainly by those young journalists “with the linguistic 

experience of youth culture – subversive and undisciplined by definition” (Spassov, 

2004: 56). For those journalists who entered the profession in the early 1990s, the 



 15 

author of this chapter included, the environment and not the university was their best 

tutor. The policy of 24 Chassa and most of the press to hire young and inexperienced 

people during this period had a twofold effect: on the one hand, young people learnt 

and reproduced “street” speech well, which helped the media sell more copies; they 

quickly learnt new skills on the go, and talked about issues freely and without 

inhibitions. On the other hand, first and second-year journalism undergraduates did 

not have the necessary experience to analyze events in depth, nor were they able to 

evaluate them critically, a skill that is acquired after years of professional and life 

experience. The shortage of older and more experienced journalists required to write 

serious and quality content was felt acutely in the media environment throughout the 

transition (Daskalova, 2010). Scholars have also lamented the deficit in general 

knowledge in the majority of Bulgarian journalists and their “linguistic illiteracy” 

(Monova, 2012, 80).  

Conclusion  

If there is one thing that the newspapers 24 and 168 Chassa can be described as 

without causing a controversy, that would surely be as an antipode of the old, state 

controlled, press of the communist era. In many ways, and despite their numerous 

flaws, both have become a type of “drug”, a “drug” that dulls the horror of readers’ 

tacit knowledge of a complex and difficult reality that they have to navigate alone. 24 

Chassa offered entertainment and emotional authenticity as a way of dealing with the 

harsh reality of the transition. Readers became addicted to the “linguistic freedom” 

that 24 Chassa offered, its uninhibited expression, reinforcing the illusion that the 

newspaper said things that otherwise could not be said (Spassov, 2001). The tabloid 

had a recipe for everything and while it didn’t give a reason or looked for logic, it was 

always suspicious and knew whom to blame on behalf of its readers (Monova, 2012; 

Krastev, 2001).  

The pages of the two newspapers allowed a multitude of voices to be heard, voices 

that shaped the new democratic political order, rhetoric and discourse. Since their 

debut and despite numerous setbacks, 24 and to some extent 168 Chassa, have 

dictated the main trends in the development of the press in Bulgaria. Whether they 

were branded as heroes or villains in public life, often accused of populism, 

undermining institutions, servitude to power, and other sins, they remain an important 



 16 

factor and institution in shaping public opinion in Bulgaria. They were pioneers in 

changing the post-communist press landscape, revolutionised news and created the 

model of popular, accessible-to-all daily newspaper, in a form that Bulgarian readers 

liked and wanted to read at the end of the century. Despite the criticism, the two 

newspapers are an accurate historical record of the state of Bulgarian post-communist 

society, its soaring highs and dangerous lows. 

 

References:  

Bluskov, Petio. 2009. Former Editor-in-chief of 168 Chassa. Face to face interview 

conducted by the author in August, 2009. 

Bulgarian National Assembly. 1991. Constitution of the Republic of Bulgaria. 

Accessed 4 January 2020. https://www.parliament.bg/en/const/  

Daskalova, Nikoleta. 2010. Bulgarian media expert. Face to face interview conducted 

by the author in August, 2010. 

Daskalova, Nikoleta. 2013. Сериознити теми в жълтите медии: нюанси на 

таблоидната политика. [Serious Issues in Tabloid Media: Nuances in Tabloid 

Approach]. In Медии и Демокрация: Свобода, плурализъм и права. [Media and 

Democracy: Freedom, Pluralism and Rights]. (Eds) Rue, Juul, Spassov, Orlin and 

Barch, Rudolph. Foundation Media Democracy: Sofia: 84-88 

Denev, Panaiot. 2009. Former Editor of Democracia. Face to face interview 

conducted by the author in August, 2009. 

Dyczok, Martha. 2009. Introduction. In Dyczok, Martha. & Gaman-Golutvina, 

Oksana. (Eds.) Democracy and Freedom: The Post-communist Experience. Bern, 

Peter Lang: 9-16 

Foley, Michael. 2006. “Promoting Values – as West meets East”. The International 

Journal of Communication Ethics, 3: 2/3. Accessed 17 January 2020 

https://www.parliament.bg/en/const/


 17 

https://arrow.dit.ie/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1042&context

=aaschmedart  

Getsov, Anton. 2009. По следите на скрития смисъл. [Looking for Hidden 

Meaning]. University Publishing House “St. Cyril and Methodius”: Veliko Tarnovo 

Gaman-Golutvina, Oksana. 2009. Conclusions. Media and Democracy in 

Transformation Design. In Media, Democracy and Freedom: The Post-communist 

Experience, In Dyczok, Martha and Gaman-Golutvina, Oksana (Eds.) Bern: Peter 

Lang: 231-242 

Gotcheva, Venelina. 2001. Вестникът, какъвто е. [The Newspaper as it is]. In 

Lozanov, Georgi, Spassov, Orlin and Iankov, Rossen (Eds) 24 Часа – Вестникът 

[24 Chassa –The Newspaper]. Publishing House: Sofia: 7-12 

Ianeva, Katya. 2018. Моето защо. Радостина Константинова изследвания, 

репортажи и интервюта от три деситилетия. [My Why. Radostina 

Konstantinova: Investigations, reports and interviews from three decades]. Roprint: 

Sofia 

Iankov, Rossen. 2001. Кратка история. [Short History]. In Lozanov, Georgi, 

Spassov, Orlin and Iankov, Rossen (Eds) 24 Часа – Вестникът [24 Chassa –The 

Newspaper]. Trud Publishing House: Sofia: 13-24 

Ibroscheva, Elsa. 2008. The Politics of Mediated Gender: Women Politicians in the 

Bulgarian Press. Politics and Cuture, Issue 4. Accessed10 January 2020. 

https://politicsandculture.org/2010/09/19/the-politics-of-mediated-gender-women-

politicians-in-the-bulgarian-press/  

Jakubowicz, Karol. 2003. Change in Polish Media: How far to go yet? In Paletz, 

David. & Jakubowicz, Karol. (Eds.) Business as Usual. Continuity and Change in 

Central and Eastern Europe. Cresskill, New Jersey, Hampton Press: 205-242 

Krastev, Ivan. 2001. Критика на таблоидния разум. [Critique of tabloid logic.] In 

Lozanov, Georgi, Spassov, Orlin and Iankov, Rossen (Eds) 24 Часа – Вестникът 

[24 Chassa –The Newspaper]. Trud Publishing House: Sofia: 79-88 

https://arrow.dit.ie/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1042&context=aaschmedart
https://arrow.dit.ie/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1042&context=aaschmedart
https://politicsandculture.org/2010/09/19/the-politics-of-mediated-gender-women-politicians-in-the-bulgarian-press/
https://politicsandculture.org/2010/09/19/the-politics-of-mediated-gender-women-politicians-in-the-bulgarian-press/


 18 

Lozanov, Georgi. 2009. Кой как вижда невидимите. [How do we see the invisible.] 

In Бежанци и медии. [Refugees and the Media.] (Ed.) Vessela Tabakova. Centre for 

Independent Journalism: Sofia: 129-148 

Lozanov, Georgi. 2010. Bulgarian media expert. Face to face interview conducted by 

the author in August, 2010.  

Lozanov, Georgi, Spassov, Orlin and Iankov, Rossen. 2001. 24 Часа – Вестникът 

[24 Chassa –The Newspaper]. Trud Publishing House: Sofia 

Naidenov, Dimitar. 1995. Пресжурналистика (1989-1995). [Press Journalism 

(1989-1995)]. Faculty of Journalism and Mass communication, Sofia 

Naidenov, Valeri. 2009. Former Editor-in-chief of 24 Chassa. Face to face interview 

conducted by the author in August, 2009. 

Nikolov, Iovo. 2009. Former crime and court chief reporter in 24 Chassa. Face to face 

interview conducted by the author in August, 2009. 

Monova, Totka. 2012. Новият журнализъм на прехода. [The New Journalism of 

the Transition]. Pardox: Sofia 

Monova-Paneva, Totka. 1995. Публикационна стратегия на местния печат по 

време на изборите 1991 г. [Publication strategy of the local press during the election 

of 1991]. In Журналистиката в тоталитарното и посттоталитарното общество. 

[Journalism in Totalitarian and Post-totalitarian Society]. (Eds) Karaivanova, Penka, 

Panaiotov, Phillip, Petrov, Milko and Konstantinova, Zdravka. Faculty of Journalism 

and Mass communication, Sofia: 155-166 

Panaiotov, Phillip. 1995. Национална съдба и журналистика. [National Destiny 

and Journalism]. In Журналистиката в тоталитарното и посттоталитарното 

общество. [Journalism in Totalitarian and Post-totalitarian Society/. (Eds) 

Karaivanova, Penka, Panaiotov, Phillip, Petrov, Milko and Konstantinova, Zdravka. 

Faculty of Journalism and Mass communication, Sofia: 9-13 



 19 

Raycheva, Lilia and Petev, Todor. 2003. Mass Media’s Changing Landscape in 

Bulgaria (1989-1999). In Business as Usual: Continuity and Change in Central and 

Eastern European Media, (Eds) David Paletz and Karol Jakubowicz. New Jersey: 

Hampton Press: 73-109 

Roudakova, Natialia. 2008. Media-political Clientelism: Lessons From Anthropology. 

Media, Culture & Society Vol. 30: 41–59 

Rowlands, Henry. 2009. The Bulgarian Atrocity that Shocked The World. 

Novinite.com. 16 July 2009. Accessed 1 Dec 2019 

https://www.novinite.com/articles/105840/The+Bulgarian+Atrocity+that+Shocked+T

he+World  

Roth, Klaus. 2010. Between the Ottoman Legacy and the European Union: On the 

Utilisation of Historical Myths in Bulgaria. In From Palermo to Penang. A Journey 

into Political Anthropology. (Eds) François Ruegg and Andrea Boscoboinik. LIT 

Verlag: Berlin: 179-194. 

Semov, Marko. 1995. Журналистика и народопсихология. [Journalism and 

National Psychology]. In Журналистиката в тоталитарното и 

посттоталитарното общество. [Journalism in Totalitarian and Post-totalitarian 

Society]. (Eds) Karaivanova, Penka, Panaiotov, Phillip, Petrov, Milko and 

Konstantinova, Zdravka. Faculty of Journalism and Mass communication, Sofia: 9-13 

Spassov, Orlin. 2000. Преходът и медиите. Политики на репрезентация 

(България 1989-2000. [The Transition and the Media. Politics of Representation 

(Bulgaria 1989-2000)]. Sofia: Univeristy Publishing House "St Climent Ohridsky" 

Faculty of Journalism and Mass Communication.  

Spassov, Orlin. 2001. От политиката до гражданите. [From politics to citizens]. 

In Lozanov, Georgi, Spassov, Orlin and Iankov, Rossen (Eds) 24 Часа – Вестникът. 

[24 Chassa –The Newspaper]. Trud Publishing House: Sofia: 89-102 

Spassov, Orlin. 2004. The “Serious” Press, the Tabloid Context, and Qualities of the 

Public Sphere. In Spassov, Orlin. (Ed.) Quality Press in Southeast Europe. Sofia: 

Southeast European Media Centre (SOEMZ): 50-73 

https://www.novinite.com/articles/105840/The+Bulgarian+Atrocity+that+Shocked+The+World
https://www.novinite.com/articles/105840/The+Bulgarian+Atrocity+that+Shocked+The+World


 20 

Spassov, Orlin. 2010. Bulgarian media expert. Face to face interview conducted in 

August 2010.  

Štětka, Vaclav. 2011. Bulgaria - A country report for the ERC-funded project on 

Media and Democracy in Central and Eastern Europe. Oxford: Media and Democracy 

in Central and Eastern Europe. Report downloaded by the author on 5 October 2011 

Stewart, James. 2013. “A Suitable Cafe for Transplant? The BBC and public service 

journalism in post-communist Romania”. Journalism Practice, 7 (3): 29-344 

Tomov, Tzvetozar. 2001. Успелият вестник. [The Successful Newspaper]. In 

Lozanov, Georgi, Spassov, Orlin and Iankov, Rossen (Eds) 24 Часа – Вестникът. 

[24 Chassa –The Newspaper]. Trud Publishing House: Sofia: 157-164 

Trifonova Price, Lada. 2015. Secrets, Lies and Journalist-Spies – the contemporary 

moral dilemma for Bulgarian media professionals”. International Journal of 

Press/Politics, SAGE Vol. 20 (2): 185-203 

Tzankova, Svetla. 2018. Съвременна българска преса. Пазарни и качествени 

трансформации. [Contemporary Bulgarian Press. Market and Quality 

Transformation]. UNSS: Sofia. 

Vaglenov, Stanimir. 2007. В. 24 Часа. [24 Chassa] In Журналисти по теория, 

журналисти на практика. [Journalists in Theory and in Practice]. Sofia University, 

Faculty of Journalism and Mass Communication: Sofia: 37-38 

Voltmer, Katrin. 2013. The Media in Transitional Democracies. Cambridge: Polity. 

Vulkanova, Veselina. 1995. Графичен дизайн на Българските вестници преди и 

след политическата промяна от 10. IX. 1989 [Graphic Design of Bulgarian 

Newspaper Before and After the Political Changes on 10.IX.1989]. In 

Журналистиката в тоталитарното и посттоталитарното общество. 

[Journalism in Totalitarian and Post-totalitarian Society]. (Eds) Karaivanova, Penka, 

Panaiotov, Phillip, Petrov, Milko and Konstantinova, Zdravka.Faculty of Journalism 

and Mass communication, Sofia: 117-185 



 21 

Vulkanov, Iliya, Antonova, Vesislava, Daskalova, Nikoleta, Bossev, Rosen, 

Bozidarov, Diyan. 2019. 24 Часа – Исторически преглед и рeдакционна политика. 

[24 Chassa – Historical Overview and Editorial Policy]. Association of European 

Journalists  - Bulgaria. Accessed 17 January 2020 http://printmediareport.aej-

bulgaria.org/24-chasa/  

Wessler, Hartmut, Skorek, Malgorzat,  Kleinen-von Königslöw, Katharina, Held, 

Maximilian, Dobreva, Mihaela and Adolphsen, Manuel. 2008. Comparing media 

systems and media content: Online newspapers in ten Eastern and Western European 

countries. Journal of Global Mass Communication (1): 165-189. 

Znepolski, Ivailo. 1997. Новата Преса и Преходът. [The New Press and the 

Transition]. Druzestvo Grazdanin: Sofia 

 

  

 

http://printmediareport.aej-bulgaria.org/24-chasa/
http://printmediareport.aej-bulgaria.org/24-chasa/

